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A Preliminary Study on Intersection Geometric Designs Considering Safety of Crossing Bicycle - Focusing on Curve Radius of Pavement Edge at Intersection

횡단자전거의 안전성을 고려한 교차로 기하구조에 관한 기초연구 - 교차로 가각부 곡선반경을 중심으로

  • Received : 2013.11.18
  • Accepted : 2014.03.18
  • Published : 2014.04.01

Abstract

Recently there have been an increasing amount of bicycle accidents along with the increased usage of bicycles. Bicycle accidents occur frequently by perpendicular collision at the inner intersection. Bicycle traffic is especially concentrated in residential areas and around schools which results in the vulnerability of cyclists. This paper is to inform the potential risks of collisions between bicycles and cars turning right at the intersections using simulation analysis which focuses on the pavement edge of intersection geometric designs factor and checks on the drivers behavior. The result of the analysis shows that as the curve radius of pavement edge at the intersection becomes larger and the more attention drivers are paying to the rear by turning their heads to the right, the potential risk of collisions between bicycles and cars turning right will decrease.

자전거 교통사고는 이용수요의 증대와 더불어 지속적으로 증가하고 있는 추세이며, 기존 교통사고 자료를 통해 자전거 교통사고의 특성을 살펴보면 사고발생 지점은 주로 교차로 내부이며, 사고형태는 측면직각충돌사고가 빈번한 것으로 나타났다. 특히 자전거 교통이 상대적으로 집중되는 주택가 또는 학교주변의 이면도로 교차로에서의 자전거 안전이 취약한 실정이다. 본 연구에서는 교차로 자전거사고의 위험요인 중 교차로 가각부 곡선반경이 운전자의 시계에 미치는 영향에 주목하여 횡단자전거와의 상충위험성에 대해 이론적으로 분석하였다. 또한 운전자의 주위확인행태가 시계에 미치는 영향에 대해서도 비교 분석하여 자전거의 안전성을 고려한 교차로 기하구조 및 운전자의 주위확인행태가 미치는 영향을 제시하고자 하였다. 그 결과 교차로 가각부 곡선반경이 클수록 횡단자전거와의 상충위험성 감소하며, 또한 운전자가 우측으로 고개를 적극적으로 돌려 주위를 확인할수록 상충위험성이 감소하는 것으로 나타났다.

Keywords

References

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