청소년 자살 사후 학교중심 위기개입 프로그램에 대한 평가연구

An Evaluative Study on the School-Based Post-Suicide Crisis Intervention Program for Adolescents

  • 투고 : 2013.08.31
  • 심사 : 2014.01.02
  • 발행 : 2014.02.28

초록

이 연구의 목적은 청소년 자살 사후 학교중심 위기개입 프로그램을 평가하려는 것이다. 이 연구에서는 청소년 자살 사건이 발생한 7개교의 전교생, 학급생, 교직원들을 대상으로 위기개입 프로그램을 실시하고, 세부프로그램별 참여자 집단을 대상으로 폐쇄형 개방형 설문지를 활용하여 자료를 수집하였으며, 혼합 평가방법을 활용하여 분석하였다. 주요 결과들을 살펴보면, 위기개입이 이루어진 2개 학급은 사후 위기개입 이후 실시한 설문조사 결과, 친구를 잃은 슬픔을 표현하고 친구를 애도하는데 도움이 되었다고 응답하였다. 다른 4개 학급은 생명존중에 대한 인식이 증가한 것으로 나타났다. 개방형 질문에 대한 응답을 범주화하여 분석한 결과에서는 생명존중의식 변화 및 재인식, 심리 정서적 안정등의 의미를 도출하였다. 이러한 연구결과에 근거하여 자살 발생 상황에 적합한 맞춤형 위기개입 매뉴얼 개발의 필요성 등을 제언하였다.

The purpose of this study was to evaluate the school-based post-suicide crisis intervention program for adolescents. Researchers implemented the post-suicide crisis intervention program for all the students, classmate students, teachers and staff members in seven middle/high schools where the suicidal accident happened. Researchers collected data from the three participant groups using open and closed questionnaires and documents, and analysed the data applying mixed evaluative methods. Main results were as follows; First, classmates in two classrooms responded that this crisis intervention program was useful for expressing the sad feeling and mourning their friend. Second, consciousness for life respect of classmates in four classrooms increased. Third, the meaning such as the change of consciousness for life respect and psychological stability was drawn from analysis of categorizing the responses to open questionnaires. Teachers and staffs in six schools responded to questionnaires that post-suicide crisis intervention was helpful for classmate students. Based on the results, practical guidelines were suggested.

키워드