Abstract
The purpose of this study is to analyze the perception and need of the early childhood education field on authentication of teaching materials and implements for young children. To achieve this, a survey was carried out on 350 teachers and directors in Daejeon-based kindergartens and child-care centers from September 21 to September 30, 2013. The results of the analysis are as follows. First, 59.4% of them thought that it needed the evaluation authentication of teaching materials and implements for young children. 32.9% of them had a high perception of the early childhood education field. 39.4% of them had high need of the early childhood education field. And 45.1% of them expected a high effect of introducing the evaluation authentication system of teaching materials and implements for young children. Second, most of them had the highest need of the evaluation authentication of teaching materials and implements for young children in terms of education, followed by function and field. And most of them placed the highest emphasis on social development, safety and language in terms of education, function and field, respectively. Consequently, the use of teaching materials and implements, which the social development and safety in terms of education and function are respectively evaluated and authenticated by the diversity of teaching materials and implements for young children, has need of the high evaluation and authentication of teaching materials and implements that can guarantee the quality when young children use a lot of experiment and observation implements such as block play, reading materials, manipulating materials, making implements.
본 연구는 유아용 교재 교구 인증에 관한 유아교육현장 인식 및 요구를 알아보는데 목적을 갖고, 대전광역시 소재 유치원과 어린이집에 종사하고 있는 교사와 원장 350명을 대상으로 2013년 9월 21일부터 30일까지 설문조사 하였다. 분석결과 첫째, 유아용 교재 교구 평가인증에 대한 인식을 분석한 결과 먼저 전체 59.4%가 유아용 교재 교구 평가인증이 필요하며, 32.9%는 교육현장 인식도가 높다고 생각하는 것으로 나타났다. 또한 전체 39.4%가 교육현장 요구도가 높다고 하였으며, 45.1%가 유아용 교재 교구 평가인증에 대한 제도의 도입 시 기대효과가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 전반적인 유아용 교재 교구 평가인증 요구도를 분석한 결과 교육적 측면, 기능적 측면, 영역적 측면 순으로 요구도가 나타났다. 또한 각 영역별로 교육적 측면에 있어서는 사회적 발달 중점, 기능적 측면에 있어서는 안전성 중점, 영역적 측면에 있어서는 언어발달 중점이 가장 높게 나타났다. 이같은 결과는 유아용 교재 교구의 다양성으로 인해 교육적 측면과 기능적 측면에서 사회적 발달촉진과 안전성 측면에서 평가인증된 교재 교구를 사용함으로써 유아들의 쌓기놀이, 읽기자료, 조작자료, 만들기 도구 등 실험관찰 도구의 사용이 높아지면서 품질보증이 가능한 교재 교구에 대한 높은 평가인증이 요구됨을 실증해 준 것으로 평가할 수 있다.