DOI QR코드

DOI QR Code

The Changes of Learning Attitude in Mathematics for Underachiever of Learning Mathematics Using Mentoring

멘토링을 통한 수학학습부진아의 수학학습태도 변화에 대한 사례연구

  • Received : 2014.01.22
  • Accepted : 2014.02.25
  • Published : 2014.02.28

Abstract

The purpose of this article described the effects of mentoring program to the underachiever's attitude in learning Mathematics. In order to do this research, a mentoring class had been carried out for 30 weeks, with two students who was underachievers in mathematics. It was carried out contrastive analysis on the student's learning attitude in the math class before and after the mentoring, using a questionnaire of learning attitude in math with 40 questions, filling the blanks in sentence, recording files of class, and mentoring journals. As a result, before taking the mentoring class, students who were participated in the mentoring program were negative and low in five subordinate concepts(learning attitude, such as their tendency, interest, desire, confidence, attitude, and studying habits in math). However, after the mentoring class, the two students were remarkably changed in positive way on the five concepts in learning mathematics. Therefore, it is helpful to underachievers in mathematics if the mentoring program is used since it yields a positive impact on the learning attitude.

Keywords

References

  1. 간진숙, 대학에서의 멘토링 모형 개발 연구, 강원대학교 대학원 박사학위논문, 2011.
  2. 고화숙, 아동이 지각한 사회적 지지가 학습동기에 미치는 영향, 계명대학교 대학원 석사학위논문, 1998.
  3. 교육과학기술부, 2009 개정 교육과정, 교육과학기술부, 2011.
  4. 교육과학기술부, 수학교육 선진화 방안, 교육과학기술부, 2012.
  5. 김민주, 멘토링을 통한 수학학습부진아의 효율적인 지도방안에 대한 연구, 공주대학교 교육대학원 석사학위논문, 2006.
  6. 김선영, 수학 학습 부진아 지도를 위한 프로그램 개발.적용이 학습 능력 및 흥미.태도에 미치는 효과, 전주교육대학교 교육대학원 석사학위논문, 2004.
  7. 김종진, 수학과 학습부진아를 위한 문항 단계별 적용에 따른 효과 연구, 인하대학교 교육대학원 석사학위논문, 1999.
  8. 김향훈, 멘토링이 수학 학습태도에 미치는 영향에 대한 사례연구, 아주대학교 교육대학원 석사학위논문, 2012.
  9. 김혜선, 수학일지쓰기를 통한 학습부진아들의 상호작용에서 나타난 수학적 성향에 대한 연구, 단국대학교 교육대학원 석사학위논문, 2009.
  10. 박현선․이현주, 저소득 청소년의 학습지원 멘토링 참여 과정에 대한 질적 연구, 한국청소년연구, 20(4), 2009, 331-358.
  11. 박현화, 중학교 특별보충과정에서 상호적인 또래 교수가 수학적 성취도와 수학적 자기효능감에 미치는 영향, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문, 2007.
  12. 서울대학교, 서울대학교 백서 2006-2007, 서울: 서울대학교, 2008.
  13. 송길연․장유경․이지연․정윤경, 발달심리학, 서울: 시그마프레스, 2005.
  14. 서동엽, 증명의 구성 요소 분석 및 학습-지도 방향 탐색: 중학교 수학을 중심으로, 서울대학교 대학원 박사학위논문, 1999.
  15. 신성균․황혜정․김수진․성금순, 교육의 본질 추구를 위한 수학 교육 평가 체제 연구(III): 수학과평가 도구 개발, 한국교육개발원 연구보고 RM 92-05-02, 1992.
  16. 유정숙, 그룹 멘토링이 영어 학습에 미치는 영향, 한국외국어대학교 교육대학원 석사학위논문, 2011.
  17. 윤성재, 수학 학습부진아 지도에 관한 연구, 서울대학교 대학원 석사학위논문, 1990.
  18. 이근우, 수학 학습부진의 원인 분류 및 지도 방안, 대구교육대학교 석사학위 논문, 2001.
  19. 이현우, 멘토링 활용 학습이 수학과 학업성취도 및 학습태도에 미치는 영향, 국민대학교 교육대학원 석사학위논문, 2008.
  20. 이효원, 방과 후 동료 멘토링 수업이 수학학습부진아에게 미치는 영향 : 농촌지역학생 대상으로, 공주대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2011.
  21. 이지훈, 사례 연구방법, 서울: 도서출판 대경, 2000.
  22. 이화진․최승현․김왕규․윤천탁․정미경․최규원, 수준별 수업 이렇게 해보세요: 수학 7-가, 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2001-14-4, 2001.
  23. 장주영, 수학학습부진아의 특성을 고려한 학습자료개발, 경북대학교 교육대학원 석사학위논문, 2008.
  24. 한상철․조아미․박성희,. 청소년 심리학, 서울: 양서원, 1997.
  25. Kirk, S. A.,. Educating exceptional children, Boston : Houghton-Mifflin, 1972.
  26. Kram, K. E., Phases of the mentor relationship. Academy of Management Journal, 26(4), 608-625, 1983 https://doi.org/10.2307/255910

Cited by

  1. 스토리텔링 수업이 수학학습부진학생의 수학적 태도에 미치는 영향 분석 vol.22, pp.1, 2014, https://doi.org/10.30807/ksms.2019.22.1.002