참고문헌
- 계승혁, 김홍종, 하길찬, 박복현, 장성욱, 박장순 (2010). 고등학교 수학 II 익힘책, 서울: (주)성지출판사. (Kye, S., Kim, H., Ha, K., Park, B., Chang, S. & Park, J. (2010). High school mathematics II workbooks, Seoul: Sungji publisher.)
- 계승혁, 하길찬 (2010). 우리나라 고등학교 수학 교과서에서 함수의 증감과 극대.극소를 설명하는 방식에 대한 비판적 논의, 수학교육, 49(2), 247-257. (Kye, S. & Ha, K. (2010). A critical analysis on an explanation for monotonicity and local extrema of functions in Korean mathematics textbooks, The Matematical Education 49(2), 247-257.)
- 김민경 (2002). 미분단원에서의 오개념에 관한 연구. 석사학위논문, 서울대학교 대학원. (Kim, M. (2002). A study on the misconceptions in the calculus chapter, Master's degree, Seoul national university.)
- 김응태, 박한식, 우정호 (2007). 수학교육학개론(제3증보). 서울: 서울대학교 출판부. (Kim, Y., Park, H. & Woo, J. (2007). Introduction to mathematical education, Seoul: Seoul national university publisher.)
- 김정희 (2005). 고등학교 학생들의 미분개념의 이해 및 오류유형 분석. 석사학위논문, 충북대학교 대학원. (Kim, J. (2005). An analysis on the 12th graders' misconceptions and some errors on differential calculus, Master's degree, Chung Book national university.)
- 우정호 (2001). 학교수학의 교육적 기초(증보판). 서울:서울대학교 출판부. (Woo, J. (2001). Educational basics for the school mathematics, Seoul: Seoul national university publisher.)
- 우정호, 정역옥, 박경미, 이경화, 김남희, 나귀수, 임재훈(2007). 수학교육학 연구방법론. 서울: 경문사 (Woo, J., Chung, Y., Park, K., Lee, K., Kim, N., Na, K. & Lim, J. (2007). Research methodology for mathematical education, Seoul: Kyungmoon publishers.)
- 임선정 (2005). 고등학교 학생들의 미분개념 이해와 수학적 사고 스타일 연구. 석사학위논문, 서울대학교 대학원. (Lim, S. (2005). A study of the understanding of the concepts of differentiation and mathematical thinking style of highschool students, Master's degree, Seoul national university.)
- 정상권 (2011). 교사를 위한 해석학. 서울: 교우사. (Chung, S. (2011). Analysis for teachers, Seoul: Kyowoosa.)
- 정상권, 이재학, 박혜숙, 홍진곤, 박부성, 김정배, 김상훈, 김윤희, 우혜영 (2010). 고등학교 수학 II-교사용 지도서, 서울: (주)금성출판사. (Chung, S., Lee, J., Park, H., Hong, J., Park, B., Kim, J., Kim, S., Kim, Y. & Woo, H. (2010). High school mathematics II teachers guide books, Seoul: Kumsung publisher.)
- 정연준 (2010). 미적분의 기본정리에 대한 교수학적 분석. 박사학위논문, 서울대학교 대학원. (Joung, Y. (2010). A Didactical analysis on the fundamental theorem of calculus, Doctoral degree, Seoul national university.)
- 조완영 (2006). 고등학교 미적분에서의 수학화 교수.학습에 관한 연구. 대한수학교육학회지, 학교수학, 8(4), 417-439. (Cho, W. (2006). A Study on mathematizing teaching and learning in highschool calculus, School Mathematics 8(4), 417-439.)
- 조완영 (2011). 중등 수학교사의 수학내용 지식. 대한수학교육학회지, 학교수학, 13(2), 347-364. (Cho, W. (2011). Mathematical content knowledge of secondary mathematics teachers, School Mathematics 13(2), 347-364.)
- 최나영 (2001). 미분개념에 대한 오류와 오개념에 관한 연구-함수와 도함수 사이의 그래프 표현을 중심으로. 석사학위논문, 이화여자대학교 교육대학원. (Choi, N. (2001). A study of error and misconception in the concepts of calculus, Master's degree, Ewha womansl university.)
- 최용준, 김서령, 이정례, 선우하식, 이진호, 조동석, 이한주, 김덕환, 김민정, 박효정 (2010). 고등학교 수학 II, 서울: (주)천재교육. (Choi, Y., Kim, S., Lee, J., Sunwoo, H., Lee, J., Cho, D., Lee, H., Kim, D., Kim, M. & Park, H. (2010). High school mathematics II, Seoul: Chungae Education.)
- 황선욱, 강병개, 허민, 최수창, 신동윤, 장경성, 김수영, 한용익, 황세호, 김창일, 정상일, 이문호, 박진호(2010). 고등학교 수학 II 익힘책, 서울: (주)좋은책 신사고. (Hwang, S., Kang, B., Hu, M., Choi, S., Sin, D., Chang, K., Kim, S., Han, Y., Hwang, S., Kim, C., Chung, S., Lee, M. & Park, J. (2010). High school mathematics II workbooks, Seoul: Sinsago.)
- Arzarello, F. & Sabena, C. (2011). Semiotic and theoretic control in argumentation and proof activities, Educational Studies in Mathematics. 77: 189-206. https://doi.org/10.1007/s10649-010-9280-3
- Bartle, R. G. & Sherbert, D. R. (2006). 실해석학개론(강수철 역.). 서울: (주)범한서적. (원저 Introduction to real analysis. New York: John Wiley & Sons. 2000).
- Ferri, R. B. & Kaiser, G. (2003). First results of a study of different mathematical thinking styles of schoolchildren. In L. Burton (Ed.), Which Way Social Justice in Mathematics Education? (209-239). London: Greenwood.
- Haciomeroglu, E. S., Aspinwall, L., & Presmeg, N. C. (2010). Contrasting case of calculus students' understanding of derivative graphs, Mathematical Thinking and Learning, 12, 152-176. https://doi.org/10.1080/10986060903480300
- Hallet, D. H. (1991). Visualization and calculus reform. In W. Zimmermann & S. Cunningham (Eds.), Visualization in Teaching and Learning Mathematics (121-126). Washington. DC: Mathematical Association of America.
- Janvier, C. (1987). Translation processes in mathematics education. In C. Janvier (Ed.), Problems of representation in the teaching and learning of mathematics (27-32). Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum.
- Leinhardt, G., Zaslavsky, O., & Stein, M. (1990). Functions, graphs, and graphing: Tasks, learning and teaching, Review of Educational Research, 60(1), 1-64. https://doi.org/10.3102/00346543060001001
- Sternberg, R. & Zhang, L. Preface. In R. Sternberg & L. Zhang (Eds.). (2001). Perspectives on Thinking, Learning and Cognitive Styles (vii-x). London: Lawrence Erlbaum.
- Tall, D. (1991). Intuition and Rigor: The role of visualization in the calculus. In W. Zimmermann & S. Cunningham (Eds.). Visualization in Teaching and Learning Mathematics (105-119). Washington. DC: Mathematical Association of America.
- Tall, D. (2003). 고등수학적 사고 (류희찬, 조완영, 김인수 역.). 서울: 경문사. (원저 Advanced mathematical thinking. 1991)
- Thomas, M. & Hong, Y. (1996). The Riemann Integral in Calculus: Students' Processes and Concepts, Proceedings of the 19th annual conference of the Mathematics Education Research Group of Australia, 572-579.
- Vinner, S. (1989). The avoidance of visual considerations in calculus students, Focus on Learning Problems in Mathematics. 11(2), 149-156.