DOI QR코드

DOI QR Code

A Research on Gender Discourse of Animation Character: Focused on Female Characters of Disney Animation Frozen

애니메이션 캐릭터의 젠더 담론에 관한 연구: 디즈니 애니메이션 <겨울왕국>의 여성 캐릭터를 중심으로

  • 오동일 (선문대학교 문화콘텐츠학과) ;
  • 최혜림 (인천대학교 기초교육원)
  • Received : 2014.09.05
  • Accepted : 2014.10.25
  • Published : 2014.10.31

Abstract

Gender Representation of animation character that is discussed in this essay is a semantic discourse that is related to communication with contemporary audience. For gender Representation of animation character, as it can be thought that linguistic elements for signification with audience are materialized, it has a significant value when it comes to communication with audience. Commercial success of Disney's feature length animation Frozen is from excellent aesthetic principles and techniques and global marketing capabilities of Disney studio. However, independent and active gender representation of Elsa and Anna in Frozen are more important commercial successful elements. Especially, Gender representation of these two characters reflects myth of women who live in this modern society so their linguistic meaning can appear affluently. That also means that those two characters have advantages, in terms of communication, that can have effective signification with contemporary audience as linguistic sign. And those advantages are signification foundation that Frozen can be commercially successful by communicating with audience all around the world.

본 논문에서 논의하고 있는 애니메이션의 젠더담론은 동시대 관객과의 원활한 소통과 관련된 의미론적 치원이라고 할 수 있다. 애니메이션 캐릭터의 젠더 문제는 관객과의 의미작용을 위한 언어적 요소가 구체화된 것이라고 할 수 있기 때문에 관객과의 소통 차원에서 상당히 중요한 가치를 지니고 있다고 할 수 있다. 디즈니의 장편 애니메이션 <겨울왕국>의 상업적 성공은 먼저 작품이 보여주는 우수한 미학적 기법과 원리, 그리고 디즈니 스튜디오의 글로벌 마케팅 역량에서 그 요인을 찾아볼 수 있으나, 무엇보다 기존 디즈니 애니메이션에서 볼 수 없었던 여성 캐릭터의 젠더 표상에서 그 가치를 논의해 볼 수 있다. <겨울왕국>의 주요 여성 캐릭터 엘사와 안나의 젠더 표상은 동시대 관객들이 공감하고 몰입할 수 있는 시대정신과 이데올로기를 잘 반영함으로써 문화와 언어의 장벽을 뛰어넘는 보편적인 의미체계를 구축하고 있다. 그러므로 애니메이션에서 보이는 캐릭터의 젠더 담론에 관한 고찰은 소통적 관점에서 작품을 풍요롭게 읽어내는 기초적인 연구라고 할 수 있다.

Keywords

References

  1. Lecture at Content Insight 2014, Coex in Seoul, March 31, 2014.
  2. J. Scott, "Gender and the Politics of History," translated by H. Song, Korean Literature, The Society of Korean Literature, Vol. 31, p. 291-295, 1996.
  3. N. Lee, Looking Back Media and Gender, Seoul, Ewha Womans University Press, 2013, pp. 203-204
  4. H. Cho, "Gender Identity Theory of Judith Butler," Korean Academic Information, pp.134-167, 2007.
  5. B. Judith, Gender Trouble: Feminism and the Subver sion of Identity, New York, Routledge, 1990, p.31
  6. C. Karl, "The Importance of the FBI's Walt Disney File to animation scholars", Animation Journal, Spring, pp. 67-77, 1995.
  7. B. Roland, Mythologies, translated by Annette Lavers, Hill &Wang, New York, 1972.
  8. L. John, "Principles of Traditional Animation Applied to 3D Computer Animation," ACM Computer Graphics, Vol. 21, No. 4, July 1987.
  9. Y. Lee, "Between the Witch and the Royal Princess - Seeing with Commercial Success of Frozen, Korea Society," Culture and Science, Seoul, Culture and Science Press, Spring, 2014, p.168.
  10. M. Kim, "A Study on the Expression of Femininity in Animation: focusing on the Female Gesture," The Korean Journal of Animation, Seoul, The Animation Society of Korea, Vol. 9. No. 4, p.55, 2013.
  11. J. Joo and C. Kim, "Research on the Expression of Aesthetics in Animation," Journal of Digital Contents Society, Seoul, Digital Contents Society, Vol. 6, No. 4, p. 250, 2005.

Cited by

  1. 디즈니 장편 애니메이션 <겨울왕국>에 나타나는 남성 캐릭터의 남성성 연구 vol.18, pp.7, 2014, https://doi.org/10.9728/dcs.2017.18.7.1217
  2. 디즈니 장편 애니메이션 <겨울왕국>에 나타나는 남성 캐릭터의 남성성 연구 vol.18, pp.7, 2014, https://doi.org/10.9728/dcs.2017.18.7.1217
  3. 디즈니 애니메이션 여성 캐릭터의 수행적 젠더 정체성 연구 vol.20, pp.12, 2014, https://doi.org/10.5762/kais.2019.20.12.380
  4. Analysis of Young Children's Appearance Preference Factor for TV Animation Characters : Focused on Fresh World Cocomong vol.20, pp.12, 2014, https://doi.org/10.9728/dcs.2019.20.12.2367