DOI QR코드

DOI QR Code

Efficient Teaching Method for the Underachieving Students through Level Differentiated Classes

수학 기초학력 미달자의 수준별 수업에서 효율적인 지도 방법

  • Shin, Joonkook (Department of Mathematics Education, Chungnam National University) ;
  • Yun, Sang-In (Chungnam girl's high school) ;
  • Kim, Yang-Hee (Department of Mathematics Education, Chungnam National University)
  • Received : 2014.02.12
  • Accepted : 2014.02.14
  • Published : 2014.02.15

Abstract

Now, most of programs developed were presented as form of item pool by dividing problems by section and level for the level differentiated course, so the utilization is decreasing at the field caused by unconsidered school underachievement elements by achievement. Especially, the study on teaching materials and effective measures map for mid-low level students with low utilization is more urgent. Therefore, in this study we will promote teaching method for improving learning achievement at high school. The development teaching materials(the performance evaluation and diagnostic assessment, reconstruction of textbooks) will be applied to classes for the underachieving students directly, and the achievement in the experimental class was significantly improved compared to the comparative class and the meaningful conclusions could be drawn as results of conducting same assessment based on the experimental class and the comparative class.

수준별 수업이 제대로 이루어지기 위해서 우선 성취도에 따라 다른 교재(교과서의 재구성)와 수업의 방법이 변화되어야 하나 현실은 같은 교재로 속도의 차이만을 가지고 수준별 수업이 이루어지고 있다. 특히 성취도가 낮은 중하위권 학생들을 위한 교재와 효율적인 지도방안에 대한 연구는 더욱 시급한 실정이다. 하지만 기존의 수준별 이동수업 내에서 효율적인 교재와 지도법이 개발된다면 그와 같은 수고를 덜고 교육과정 정상화에도 크게 기여할 수 있을 것이라 생각된다. 이에 본 연구에서는 고등학교 수학과 학습 부진학생의 학력을 향상시키기 위한 지도 방안을 모색하고, 수행평가 및 진단평가지, 교과서의 재구성을 통한 교재 개발, 수업일지 등의 자료를 개발하여, 이를 기초학력 부진 학생들의 수업에 직접 적용한다. 그것을 실험반과 비교반을 대상으로 동일한 평가를 실시한 결과, 실험반 학생들의 학업 성취도가 비교반에 비해 월등히 향상되는 의미있는 결론을 도출할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 권혁진․김민경․이은영 (2006). 학습 부진아 수학 클리닉 운영 사례. 한국학교수학회논문집, 9(1), 19-40.
  2. 김사환․조정수 (2002). 일반계 고등학생의 수학 교과에 대한 기본 학습 부진 요인 분석. 한국수학교육학회지 시리즈E <수학교육논문집>, 14, 327-348.
  3. 류희찬 외 (2008). 고등학교 수학. (주)미래앤컬쳐.
  4. 류희찬 외 (2008). 고등학교 수학 익힘책. (주)미래앤컬쳐.
  5. 박성익 외 (1984). 중학교 학습 부진 학생을 위한 프로그램 개발 연구 보고. 한국교육개발원, RR 84-12.
  6. 배세현․박영용․이헌수 (2011). 수학 학습부진학생의 수학 학습 성취도 향상을 위한 5분 테스트 활용의 효과. 한국학교수학회논문집, 14(4), 459-476.
  7. 신지동초등학교 (1999). 수준별 지도자료 개별 활용을 통한 학습 부진아의 기초학력 신장, 연구학교 보고서.
  8. 신항균 외 (2008). 고등학교 수학. (주)지학사.
  9. 신항균 외 (2008). 고등학교 수학 익힘책. (주)지학사.
  10. 양승갑 외 (2008). 고등학교 수학. (주)금성출판사.
  11. 양승갑 외 (2008). 고등학교 수학 익힘책. (주)금성출판사.
  12. 이상원 (2001). 수학과 학습 부진아에 대한 효율적인 지도 방법-고등학교 중심. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 40(1), 27-51.
  13. 이재학 외 (2011). 수학과 학습부진학생 지도 전략 및 방법연구, 충청북도교육청.한국교원대학교.
  14. 조현아 (2008). 수학학습부진아를 위한 지도방안, 인하대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  15. Rosenshine, V. B. & Stevens, R. (1986). Teaching Functions. In M.C. Wittrock(Ed.) , Handbook of Research on Teaching(3rd ed.). New York: Macmillan.