Students' understandings of material implication

실제적 함의에 대한 학생들의 이해

  • 박달원 (공주대학교 수학교육과)
  • Received : 2014.09.11
  • Accepted : 2014.12.25
  • Published : 2014.12.30

Abstract

In this paper, we survey the development of material implication and we present an analysis of the students' understanding of formal implication. Most of high school students consider material implication $p{\rightarrow}q$ as ${\sim}p{\vee}q$ when they represent the pattern of a collected cards as material implication $p{\rightarrow}q$. But when they collect cards in which material implication $p{\rightarrow}q$ is true, Most of high school students consider $p{\rightarrow}q$ as $p{\wedge}q$.

본 연구에서는 형식적 함의에 대한 역사적 발달과정을 살펴보고 형식적 함의에 대하여 대학생들이 어떻게 이해하는지를 분석하였다. 또한 고등학생들과 예비대학생들을 대상으로 카드모임에 대한 실제적 함의에 대하여 조사한 결과 주어진 카드 모음에서 성립하는 패턴을 명제 $p{\rightarrow}q$로 나타낼 때에는 명제 $p{\rightarrow}q$${\sim}p{\vee}q$와 동치인 명제로 이해하는 학생들이 가장 많았지만 명제 $p{\rightarrow}q$가 성립하는 카드를 모으는 과정에서는 조건명제 $p{\rightarrow}q$$p{\wedge}q$와 동치인 명제로 이해하는 학생들이 가장 많은 것으로 조사되었다.

Keywords