Comparative Analysis on Competitiveness between Ports in Northeast Asia Employing Shift-share Analysis and DEA

변이할당기법과 DEA를 활용한 동북아시아 항만간 경쟁력 비교 분석

  • 이충배 (중앙대학교 국제물류학과) ;
  • 권아림 (중앙대학교 대학원 무역물류학과)
  • Received : 2014.11.15
  • Accepted : 2014.12.22
  • Published : 2014.12.31

Abstract

Due to the recent development of globalization and supply chain management, growth of international trade has led to increasing cargo volume around the world. Since maritime logistics environments have changed, increased container ship size, improvement of harbor equipment, global port operation and rapid technological development have had an significant effects on shipping and port industry, which is contributing to competitiveness of port. Since a larger volume of port throughputs are generally regarded as an indicator of the more competitive port, inefficient port operation could reduce its competitiveness. On the other hand, high efficient ports could increase their competitive power while increasing cargo volume. This study aims at comparing competitiveness of the ports in the Northeast Asia by investigating changes of container throughputs and evaluating efficiency performance of ports. Shift-Share analysis and Data Envelopment Analysis(DEA) have been conducted with 21 Northeast Asian ports and then separated them into 4 groups for comparative analysis to identify competitive position of each port. The results of this study show that Incheon and Gwangyang port have been decreased container cargo volume, while volume of Busan port would increase by means of active marketing, various route development and incentive policy for the port.

최근 글로벌화와 SCM의 발전으로 인한 국제무역량의 증가는 물동량의 확대로 이어지고 있다. 해운 항만 물류환경의 변화로 컨테이너선의 대형화, 하역장비의 고성능화 항만운영의 글로벌화 및 급격한 기술의 변화가 해운항만에 많은 영향을 미치고 있으며, 이로 인해 경쟁력의 우위를 확보하는것은 이제 항만의 생존문제가 되고 있다. 항만 물동량이 많다는 것은 일반적으로 우세한 경쟁력을 지닌 항만이라고 할 수 있으나 다른 항만에 비해 효율적으로 운영되지 않으면 곧 경쟁력을 잃을 것이다. 반면에 특정시점에서 경쟁력이 낮은 항만일 지라도 효율성이 높은 항만은 경쟁력의 제고로 이어져 미래에는 우세한 항만이 될 수 도 있다. 본 연구에서는 동북아시아 항만간 물동량변화 추이 및 효율성 분석으로 항만경쟁력을 평가하여 국내항만의 경쟁력 제고방향을 제시하는데 그 목적이 있다. 이를 위한 실증분석에서는 항만물동량 성장추이와 경쟁우위를 파악할 수 있는 Shift-share기법과 DEA로 항만의 효율성을 분석하였다. 분석대상은 동북아시아 항만 총 21개로 하였으며, 두 기법의 결과를 종합적으로 분석하여 대상항만을 4가지 유형으로 구분하여, 동북아시아 항만 간 경쟁력 위치를 비교 분석하였다. 분석결과 우리나라의 대표적인 항만이 부산항은 여전히 성장세를 이어가고 있는 반면 인천항과 광양항은 성장추세가 둔화되고 있기 때문에 마케팅의 활성화와 항로의 다변화, 인센티브 제도 적극 실시 등을 통해 물동량 확보에 보다 집중해야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 구종순.황경연.동무성, "중국항만의 경쟁력 결정요인에 관한 연구", 무역학회지, 제35권 제5 호, 한국무역학회, 2010.
  2. 김근섭, "부산항의 글로벌 경쟁우위 전략", 한국해양대학교 대학원 박사학위논문, 2007.
  3. 김민수.황천사, "글로벌 금융위기 이후의 한중 주요 컨테이너항만의 경쟁력 변화 비교 연구", 중국과 중국학, 제16호, 영남대학교 중국연구센터, 2012, pp.1-34.
  4. 김상민, "DEA를 이용한 정부출연 기술개발사업의 효율성 평가에 관한 연구", 전남대학교 대학원 박사학위논문, 2010.
  5. 김진구, "세계물류환경변화에 따른 대상항만의 경쟁력 평가분석", 한국항만경제학회지, 제19권 제2호, 한국항만경제학회, 2003.
  6. 박만희. "효율성과 생산성 분석", (주)한국학술정보, 2008.
  7. 박춘광.김병철, "DEA-CCR, DEA-BCC, 수정DEA 모형을 이용한 지역별 새마을금고의 경영효율성 분석", 대한경영학회지, 제25권 제3호, 대한경영학회, 2012, pp.1341-1360.
  8. 방희석.강동준.박재헌, "주요 컨테이너항만의 효율성 분석에 관한 연구", 무역학회지, 제36 권 제2호, 한국무역학회, 2011.
  9. 서성원.박용린.빈기범, "변이할당기법을 이용한 전국 관광.레저산업의 지역적 비교우위 분석", 관광.레저연구, 제24권 제3호, 한국관광.레저학회, 2012.
  10. 심원섭.최승묵, "변이할당분석과 성장률 시차분석을 이용한 광역지자체 관광산업 성장 특성분석", 관광학 연구,제37권 제5호, 한국관광학회, 2013.
  11. 안창우, "東아시아 컨테이너 港灣의 역할변화에 관한 硏究", 중앙대학교 대학원 석사학위논문, 1999.
  12. 여희정, "중국 및 유럽 항만의 상대적 효율성 분석", 해운물류연구, 제27권 제4호, 한국해운물류학회, 2011.
  13. 여희정.구종순.동무성, "아시아 항만의 효율성 분석에 관한 연구: DEA 방법을 중심으로", 무역학회지, 제34권 제5호, 한국무역학회, 2009.
  14. 이미호, "한.중.일 항만의 효율성 측정에 관한 실증적 연구", 조선대학교 일반대학원 박사학위논문, 2012.
  15. 이용선, "부산항의 항만경쟁력 결정요인 분석과 경쟁우위 제고방안에 관한 연구", 동아대학교 대학원 박사학위논문, 2012.
  16. 이형석.김기석, "DEA 모형을 이용한 우리나라 해운업체의 정태적.동태적 효율성 분석", 대한경영학회지, 제19권 제14호, 대한경영학회, 2006.
  17. 전일수.김학소.김범중, "우리나라 컨테이너항만의 국제경쟁력 제고방안에 관한 연구", 한국해양수산개발원, 정책자료090, 1993.
  18. 지유나.문태희.손소영, "DEA와 로지스틱 회귀분석을 이용한 정보화촉진기금 융자사업의 효율성 분석", 기술혁신연구, 제12권 제1호, 기술경영경제학회, 2004.
  19. 하동우.김수엽, "컨테이너港灣의 物流競爭力 國際比較", 한국해양수산개발원, 정책자료 98-13, 1998.
  20. 하명신, "동북아 지역과 미국 주요 컨테이너항만간의 효율성 비교-DEA기법을 중심으로-", 한국항만경제학회지, 제25집 제3호, 한국항만경제학회, 2009.
  21. 한국해양수산개발원, KMI중국물류리포트, 제14권 제3호, 2014.
  22. 홍석준, "동아시아 해양 네트워크의 형성과 변화", 해양정책연구, 제20권 제1호, 한국해양수산개발원, 2005.
  23. Bruce E. Marti, "Shift-share analysis and port geography: a New England example", Maritime Policy & Management, Vol.9, No.4, 1982.
  24. Dinc M. and K. E. Hyavnes, "Regional Efficiency in the Manufacturing Sector: Integrated Shift-Share and Data Envelopment Analysis", Economic Development Quarterly, Vol. 13, No.2, 1999.
  25. Goss R. O., "Economic policies and seaports: Port Authorities Necessary", Maritime Policy and Management, Vol.17, No.3, 1990.
  26. Hoppes, R.B.. "Shift-Share analysis for regional health care policy". The Journal of Regional Analysis and Policy, Vol.27, 1997.
  27. Marti, B. E. "The Competitive Environment of Southeast Florida's Ports", The Florida Geographer, Vol.25, 1991.
  28. Marti, B. E., "The evolution of Pacific Basin load centres", Maritime Policy & Management, Vol.5, No.1, 1988.
  29. Melachroinos, K.A., "European Integration and the Spatial Dynamics of Manufacturing-Employment Change", Environment and Planning, Vol.34, 2002.
  30. Munisamy S. and O.B. Jun, "Efficiency of Latin American Container Seaports using DEA", Proceedings of 3rd Asia-Pasific Business Research Conference 25-26, Kuala Lumpur, Malaysia.
  31. Murphy P. R., J. M. Daley and D. R. Dalenberg, "Port Selection Criteria: An Application of a Transportation Research Framework", Logistics and Transportation Review, Vol.28, No.3, 1992.
  32. Nan LIU, Huadong GAN and Sufen CHEN, " An Analysis of the Competition of Ports in the Shanghai International Shipping Hub", www.fas.nus.edu.sg/ecs/events/pe2011.
  33. Notteboom T. E., "Concentration and load centre development in the European container port system", Journal of Transport Geography, Vol.5, No.2, 1997.
  34. Shi, C and Y. Yang, "Review of Shift Share Analysis and Its Application in Tourism, International Journal of Management Perspectives, 2008.
  35. Song D. W. and K. T. Yeo, "A Competitive Analysis of Chinese Container Ports Using the Analytic Hierarchy Process", Maritime Economic & Logistics, Vol.6, No.1, 2004.
  36. Speir. C., Pomeroy. C., Sutinen. J. and Thomson. C., " Measuring Differential Changes in Commercial Fishing Ports: A Shift- Share Analysis of North-Central California", 15th IIFET Conference, July 13-16, 2010, Montpellier, France.
  37. Tongzon, J., "Efficiency measurement of selected Australian and other international ports using data envelopment analysis", Transportation Research Part A: Policy and Practice, Vol. 35, 2001.
  38. UNCTAD, "Port Marketing and The Challenge of Third Generation Port", 1992.
  39. Wu Y. C. J. and M. Goh, "Container port efficiency in emerging and more advanced markets", Transportation Research Part E, Vol.46, No.13, 2010.
  40. Yap W. Y., J. S. L. Lam and T. E. Notteboom, "Developments in container port competition in East Asia", Transport Reviews, Vol.26, No.2, 2006.