초록
해운물류기업들의 유동성문제는 지속적으로 제기되어 왔으며, 유동성위기 극복을 위한 자산매각, 구조조정 등 기업들의 자구책뿐만 아니라, 다양한 형태의 정책적 지원방안도 마련되고 있는 상황이다. 하지만, 여전히 유동성위기에 대한 어려움이 산업전반에 걸쳐 내재된 상태이다. 이에 본 연구에서는 해운물류기업들의 유동성과 현금보유수준에 대해 살펴보고, 그 결정요인들을 실증해봄으로써 해운물류기업들의 유동성 극복을 위한 재무적 의사결정 정보를 제공해보고자 하였다. 이를 위해 2005년 이후 38개 해운물류기업들을 대상으로 연구를 수행하였다. 연구의 수행결과 현금보유규모측면에서는, 일반제조업 대비 큰 차이를 보이지 않았으나, 매출액대비 원가는 지속적으로 상승하였으며, 2009년 이후부터는 판관비를 포함한 매출원가가 매출규모를 상회함으로써 수익성이 급격히 하락하는 것으로 나타났다. 현금보유수준 결정요인분석결과에서는 부채만기, 선박규모, 이자비용, 성장기회 등이 주된 결정요인 것으로 나타났다. 결정요인별 추가분석에서는 결정요인에서 다소 차이를 보여주었다. 부채만기가 높은 집단에서는 성장기회와 현금흐름이, 낮은 집단에서는 기업 및 선박규모가 결정요인으로 분석되었다. 또한 자산대비 선박규모가 클 경우 성장기회, 현금흐름 등이, 낮을 경우 이자비용, 선박규모 등의 유의한 변수로 분석되었다. 이자비용부담이 낮은 집단에서는 성장기회가 추가적으로 유의하게 나타났다.
The objective of this study is to describe and determine how and to what extent size of firm, operating vessels and interest cost, leverage, debit maturity, growth opportunity and cash flow affect the cash holdings of Korean shipping companies. A sample of 38 Korean shipping firms for a period of 9 years(from 2005 to 2013) was selected. In panel data regression, this study finds that cash holdings are negatively affected by firm size, operating vessel size and debit maturity, and positively affected by volume of interest costs. In firm's group of relatively large volume of operating vessel, it's cash holdings are affected by debit maturity, cash flows and growth opportunity but in firm's group of small volume of it, interest cost, debit maturity and operating vessel's size are related with cash holdings. It proved that determinants of cash holdings in a high interest costing group are size of operating vessel, interest cost and debt maturity. On the other hand, debit maturity, growth opportunity, firm size and extent volume of vessels are associated with cash holdings in relatively row interest costing group.