Strategic Plans to Increase Cooperation between Korean and Chinese Logistics Industries in Port Regions: Focused on Case Study in Shandong Province

한.중 항만지역 물류산업 협력 증대방안 연구 : 산둥성 사례연구를 중심으로

  • Received : 2014.10.12
  • Accepted : 2014.11.28
  • Published : 2014.12.31

Abstract

Nowadays the trade volume between Korea and China is rapidly increasing. With the current trend in mind, this study aims to seek strategic plans for increasing cooperation between Korean and Chinese logistics industries. The plans are especially centered around port regions, since ports are responsible for most of the trade volume between the two nations. As for the method, a case study was carried out in capital area ports in Korea and Shandong Province port regions of Bohai Economic Rim in China to address the problems and propose strategic plans to promote cooperation between the two nation's logistics industries, specifically with port regions as the center. The results showed that in increasing cooperation between Korean and Chinese logistics industries, the most important factor is for the two governments to put effort in solving the problems arising in port areas. Moreover, Korean government should strengthen its support to Korean companies in Chinese port areas as well as exert effort in multilateral ways such as system improvement and facility investment for capital area ports so as to gain competitive edge against China. This study contributes to the existing literature in that it applies suggested cooperative strategies for Korea-China logistics industry from previous studies to port regions as the focus, and it also sheds new light on institutions located in port areas through in-depth interview.

본 연구는 날로 교역규모가 증가하고 있는 한국과 중국 간의 물류산업 협력 증대 방안을 모색하기 위해 수행하였다. 특히 양국 교역량의 대부분을 처리하는 항만의 중요성에 따라 항만지역을 중심으로 하는 물류산업 협력 강화 방안을 강구하였다. 연구의 진행은 우리나라의 수도권 항만지역과 중국 환보하이경제권의 산둥성 항만지역을 사례로 연구하여 문제점을 도출하고, 이를 토대로 항만지역을 중심으로 하는 한 중 간 물류산업 협력 증대방안을 제시하였다. 연구 결과 한 중 항만지역 간의 물류산업 협력을 증대시키기 위해서는 양국 정부가 항만지역에서 발생하는 문제점들을 개선하려는 노력이 가장 중요하게 제기되었다. 더불어 한국정부는 중국 내 항만지역에 입주하는 한국기업에 대한 지원을 더욱 강화하고, 수도권 항만지역이 고른 대중국 항만 경쟁력을 갖추도록 제도개선, 시설투자 등 다각적 노력을 경주해야 함을 알 수 있었다. 본 연구는 그동안 관련 연구에서 제시한 한 중 물류산업 협력에 대한 개선 방안을 항만지역이라는 공간적 범위로 압축하고 항만지역에 입주한 기관에 대한 심층면접조사를 토대로 재조명한 것에 의의를 지닌다.

Keywords

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