제대군인의 효과적인 전직지원 교육을 위한 실증적 연구

Objective Research about Effective Outplacement Education for Discharged Soldiers

  • 구영휘 (육군학생군사학교 167학군단) ;
  • 이영욱 (전주기전대학 부사관과)
  • 투고 : 2014.09.27
  • 심사 : 2014.10.20
  • 발행 : 2014.10.30

초록

그동안 제대군인의 취업률향상을 위한 방안을 제시하는 연구는 많았으나 전직지원 교육 프로그램의 효과적인 분석과 발전방향에 대한 심층적인 연구가 이루어지지 못한 아쉬운 부분이 있었고, 이로 인해 제대군인의 전직에 대한 국가 차원에서의 지원에 대해 만족도는 낮은 것으로 평가된다. 따라서 중 장기간 국가를 위해 헌신한 제대군인에 대한 체계적인 지원이 필요한 것으로 보아지고 이러한 연구의 필요성에 착안하여 제대군인의 취업지원이 가능한 전직지원 교육 체계를 구축할 수 있는 프로그램 구성을 위한 자료의 제공이 이루어져야 할 것으로 본다. 본 연구에서는 인간의 인지적 차원에서 제대군인의 심리적 측면, 재취업에 대한 구조적 측면, 재취업에 대한 환경적 측면에서 실제 전역예정자를 대상으로 설문을 통해 연구를 실시했다. 그 결과 장기간 근무한 제대군인의 심리적 상태와 전직지원에 대한 필요성이 시급한 것과 이것을 관리하고 운영하는 체계적인 시스템이 필요한 것으로 보아진다.

For many years, there have been many researches and guidelines to improve the employment rate of discharged soldiers. However, there have not been enough effective analysis conducted about the outplacement service and improvement guidelines. That is the reason why the satisfaction level of governmental supporting programs for the discharged soldiers stays at low level. Therefore, a methodical approach is needed for the discharged soldiers who have dedicated their services for many years for the sake of the country's security. For this reason, tools which can support build an effective outplacement service for the discharged soldiers are required. In this study, psychological, structural and environmental aspect of discharged soldiers were surveyed at the cognitive level based on the soldiers waiting for the discharge from military service. As a result, it became clear that psychological advice or support and job training for the discharged soldiers who executed long-term service are urgent. In addition, an efficient system can control and maintain the system mentioned above.

키워드

참고문헌

  1. 구영휘, "제대군인 전직지원 교육프로그램의 효과분석 및 발전방안 연구", 목원대학교 박사학위논문, 2012.
  2. Andler & Herbst, " The complete reference checking handbook : The proven Way to prevent hiring mistakes(2nd ed), 2003.
  3. 전찬호 외, "경력중기 남성 사무지 베이비부머의 경력개발 학습 동기에 관한 연구", HRD 연구원, 2011.
  4. 채선희, "교육평가에 개입되는 가치간의 갈등유형분석과 갈등해결을 위한 평가모형 탐색", 한국교육학회, 2000.
  5. 권두승, "평생교육기관 이미지 측정모델 개발 및 평생교육기관 간 이미지비교", 평생교육학 연구, 2006.
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