Abstract
The purpose of this study is to suggest a new concept of the absolute sound level system in order to basically solve all the irrational aspects from the mastering stage to the output stage during the process of producing a sound source. Through this absolute sound level system, all the input absolute sound levels of sound sources become standardized based on 60 dB(S), and then sound source producers can implement a sound level they intend by using the differential sound level tag. Besides, by matching the output absolute sound level with the input absolute sound level, a target sound level can be implemented as a listener intends. With this system introduced, sound source producers are able to focus on the completion of a sound source itself without an unnecessary competition for sound levels, and only by inputting the differential reduction tag, they can implement a sound level balance as intended. At the same time, listeners are able to appreciate all kinds of sound sources fit for the standard of absolute s ound levels they want to listen to, without a process of trial and error, no matter what kinds of listening environments and sound systems they have.
본 논문은 음원의 마스터링부터 출력단계까지의 비합리성을 근본적으로 해결하기 위한 절대음량 체계의 개념을 제안하였다. 절대음량 체계는 모든 음원의 입력절대음량을 60 dB(S) 기준으로 평준화한 후, 차등음량태그를 이용하여 제작자가 의도한 음량 밸런스를 구현한다. 그 후 출력절대음량을 입력절대음량과 매칭하여 청자가 의도한 목표 음량을 구현하게 된다. 이 체계가 도입되면 음원 제작자는 불필요한 음량경쟁 없이 음원 자체의 완성도에 집중할 수 있으며, 차등감소 태그입력만으로 자신이 의도한 음량밸런스를 구현할 수 있다. 그리고 청자는 청취 환경과 음향시스템에 관계없이 자신이 청취하고 싶은 절대음량 기준에 맞춰서 모든 음원을 시행착오과정 없이 감상할 수 있다.