DOI QR코드

DOI QR Code

사업체급식소와 학교급식소의 이벤트 실태 및 이벤트에 대한 중요도-수행도 분석 비교

Comparative analysis on status of events and importance-performance analysis (IPA) between industry and school foodservices

  • 송현진 (전북대학교 교육대학원 영양교육전공) ;
  • 노정옥 (전북대학교 식품영양학과)
  • Song, Hyun Jin (The Graduate School of Education, Chonbuk National University) ;
  • Rho, Jeong Ok (Department of Food Science and Human Nutrition, Chonbuk National University)
  • 투고 : 2014.08.19
  • 심사 : 2014.11.04
  • 발행 : 2014.12.31

초록

본 연구는 전북지역 사업체급식소의 73명의 영양사와 학교급식소의 135명의 영양(교)사를 대상으로 이벤트현황, 이벤트에 대한 중요도-수행도 비교, 이벤트 효과와 문제점을 살펴보고자 실시하였다. 사업체와 학교급식소의 이벤트는 이벤트의 이름 및 내용을 근거로 건강이벤트, 경품이벤트, 계절이벤트, 고유명절이벤트, 절기이벤트, 기념일이벤트, 사회봉사이벤트, 스포츠이벤트, 세계음식이벤트, 추억이벤트, 학교이벤트, 환경이벤트, 홍보이벤트의 13개 이벤트로 명명 하였으며 각 이벤트그룹별로 총 45개의 하위이벤트가 조사되었다. 67.1%의 사업체급식소에서 한 달에 1회 이상의 이벤트를 실시하나 80% 이상의 학교급식소는 한 학기에 1회 또는 거의 하지 않고 있었다. 이벤트의 홍보는 사업체급식소는 식당게시판, 식단표 및 직접 홍보를 하고 있으나 학교급식소는 홈페이지, 식당게시판 및 담임선생님을 통해서 이루어지고 있었다. 45개의 개별 이벤트 중 50% 이상의 급식소에서 실시되고 있는 이벤트는 사업체급식소는 삼복이벤트, 동지이벤트, 정월대보름이벤트, 봄나물이벤트, 추석이벤트가 있으며 학교급식소에서는 동지이벤트와 삼복이벤트가 해당되었다. 이벤트그룹별 IPA분석결과, 중요도와 수행도가 높게 평가된 이벤트 (Doing great)는 사업체 급식소는 계절이벤트, 고유명절이벤트, 기념일이벤트, 절기이벤트, 추억이벤트 등 고객관계유지 목적의 이벤트가 포함되었다. 학교급식소는 고유명절이벤트, 절기이벤트, 학교이벤트, 환경이벤트로 전통음식 소개와 교육적 정보 제공 등의 목적이 있는 이벤트가 해당되었다. 중요도는 높으나 수행도가 낮은 이벤트 (Focus here)는 사업체급식소는 건강이벤트, 경품이벤트이며, 학교급식소는 건강이벤트 계절이벤트이었다. 중요도는 낮으나 수행도가 높은 이벤트 (Overdone)는 사업체급식소는 없었으나 학교급식소는 기념일이벤트가 해당되었다. 중요도와 수행도가 낮은 이벤트 (Low priority)는 사업체급식소는 사회봉사이벤트, 스포츠이벤트, 세계음식이벤트, 학교이벤트, 홍보이벤트이며, 학교급식소는 경품이벤트, 사회봉사이벤트, 스포츠이벤트, 세계음식이벤트, 세계음식이벤트, 추억이벤트, 홍보이벤트이었다. 이벤트는 사업체급식소는 고객만족도 상승과 고객관계 유지 및 계약 유지에 영향을 주며 학교급식소에서도 학생들의 만족도와 메뉴의 다양성을 가능하게 하는 것으로 나타났다. 그러나 급식소의 재정적인 문제, 종업원의 수, 시설의 낙후 및 전문성 부족으로 보다 효율적인 이벤트의 계획과 진행의 어려움이 있는 것으로 나타났다. 특히 영양(교)사들은 이벤트관련 정보 부족으로 인한 이벤트실시의 어려움이 사업체영양사보다 높았다. 본 연구의 결과를 종합하면 사업체급식소와 학교급식소에서의 이벤트 실시빈도와 종류의 차이는 급식소의 직영과 위탁운영의 차이 때문이 되겠다. 사업체급식소에서의 이벤트는 회사의 지원 과 연간계획에 따라 이루어지고 있으나 학교급식소의 경우는 영양(교)사의 재량으로 이루어지고 있어 어려움이 더욱 큰 것으로 보인다. 특히 급식인원, 조리종사원의 수, 시설문제 및 전문성부족으로 이벤트를 실시하는 어려움이 큰 것으로 보인다. 그러나 사업체 및 학교급식소의 영양사 및 영양(교)사들은 이벤트의 효과와 필요성을 인지하고 있어 이에 대한 지속적인 지원이 필요하겠다. 사업체급식소의 경우 자주 이벤트를 할 경우 종사원들의 직무불만족이 높아질 뿐만 아니라 고객들의 식상함으로 인하여 역효과를 얻을 수 있으므로 이벤트실시 시기의 조정이 필요하겠다. 학교 급식소의 경우는 영양(교)사들을 대상으로 이벤트관련 교육을 통한 전문성 확보와 이벤트에 대한 정보를 공유할 수 있는 지원시스템이 요구되는 바이다.

Purpose: The purpose of the study was to evaluate the status of events and importance-performance analysis (IPA) between industry and school foodservices. Methods: The study subjects were dietitians in industry foodservices (n = 73) and nutrition teachers in school foodservices (n = 135) in the Jeonbuk area. Demographic characteristics, status of events, and problems of implementing events were assessed using a self-administered questionnaire. Results: Approximately 67% of industry foodservices had implemented an event a month, whereas 40.7% of school foodservices did not implement events for students. The type of events that industry and school foodservices had implemented most frequently were Sambok event, Dongji event, Daeboreum event, Spring-Namul event, and Chuseok event. The industry foodservices had significantly higher average scores for performance of events than those of the school foodservices (p < 0.001). In the Importance-Performance Analysis (IPA), high importance and high performance (A area: doing great) in industry foodservices were seasonal events, traditional festival day events, anniversary events, traditional seasonal events, and personal memory events, whereas in school foodservices were traditional festival day events, traditional seasonal events, school events, and environment events. Conclusion: These results showed that events are important for the increase in customer satisfaction. Therefore, it is necessary to consider educational programs on event implementation for dietitians and employees in industry and school foodservices.

키워드

참고문헌

  1. Meffert H. Marketing, 9th Edition. Wiesbaden: Gabler Verlag; 2000.
  2. Yang IS, Yi BS, Kim HA, Kang JK. Analyzing the status and attributes affecting customers' participation on the events marketing in the contract-managed foodservice. J Foodserv Manage 2005; 8(1): 105-126.
  3. Lee JE. The influence of foodservice corporation event on corporation image and intention of relation. Event Conv Res 2011; 7(1): 77-95.
  4. Kim YG, Suh BW, Eves A. The relationships between food-related personality traits, satisfaction, and loyalty among visitors attending food events and festivals. Int J Hosp Manag 2010: 29(2): 216-226. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2009.10.015
  5. Kim G. Event participant's expectations and satisfaction analysis intention: Seoul super deluxe hotel centered. Korea J Tourism Hosp Res 2013; 27(1): 421-430.
  6. Park JH, Jin YH. Research about choice attribution customers make in food & beverage events. Korean J Culinary Res 2004: 10(1): 32-45.
  7. Foodbank (KR). Hyundai green food, customer satisfaction is our priority [Internet]. Seoul: Foodbank; 2008 [cited 2013 May 1]. Available from: http://www.foodbank.co.kr.
  8. Foodbank (KR). Hyundai green food, detox-menus against yellow sand from China [Internet]. Seoul: Foodbank; 2009 [cited 2013 May 1]. Available from: http://www.foodbank.co.kr.
  9. Foodbank (KR). OurHome, enhancement of communication with customer [Internet]. Seoul: Foodbank; 2010 [cited 2013 May 1]. Available from: http://www.foodbank.co.kr.
  10. Foodbank (KR). Hyundai green food, sodium down, health up [Internet]. Seoul: Foodbank; 2012 [cited 2013 May 1]. Available from: http://www.foodbank.co.kr.
  11. Foodbank (KR). OurHome, daily meals using Korea pork meat [Internet]. Seoul: Foodbank; 2013 [cited 2013 May 1]. Available from: http://www.foodbank.co.kr.
  12. Bae HJ. A survey on preference of the event menus in the foodservice operations for university students. J Korean Diet Assoc 2006; 12(3): 235-242.
  13. Lee KA. A study on special events at school foodservice operations in the Busan area. J Korean Diet Assoc 2008; 14(2): 152-165.
  14. Jeong JH, Kim EJ, Kim MH, Choi MK. Perception of eco-friendly agricultural products and food service satisfaction of elementary and middle school students according to eco-friendly food service day in Chungnam. J Korean Soc Food Sci Nutr 2013; 42(1): 114-119. https://doi.org/10.3746/jkfn.2013.42.1.114
  15. Stiftung-bildung-und-gesellschaft.de (DE). Bildung beginnt im Magen - Primus-Preis fur Hamburger Schul-Projekt [Internet]. Frankfurt: Ernahrungs Umschau; 2014 [cited 2014 Feb 19]. Available from: http://www.ernaehrungs-umschau.de.
  16. Deutsches Netzwerk Schulverpflegung e.V. Schulmilchprogramm der EU [Internet]. Berlin: Deutsches Netzwerk Schulverpflegung e.V; 2014 [cited 2014 Oct 1]. Available from: http://www.schulverpflegung.net.
  17. Lyu ES. Dietitians' perception and application of festival foods in the school foodservice in Busan area. Korean J Food Cult 2003; 18(2): 160-171.
  18. Lee KA. Evaluation of importance and performance by dietitians about events marketing at school foodservice operations in Busan. J Korean Soc Food Sci Nutr 2009; 38(12): 1794-1800. https://doi.org/10.3746/jkfn.2009.38.12.1794
  19. Lulfs-Baden F, Spiller A. Why children fail to go to the canteen: acceptance of school food. Ernahrungs Umschau 2009; 56(9): 506.
  20. Rho JO. Satisfaction with the school food services in Korea. Ernahrungs Umschau 2009; 56(11): 612.
  21. Lee SY. A survey on customer's perception for event preference and importance in food service based on the class and the occupational group [Master thesis]. Gyeongsan: Yeungnam University; 2011.
  22. Kim EH, Kim TH, Lee DY. A study on the effects of the relationship characteristics between contracted foodservice companies and its client companies to relationship quality and long-term orientation. Korean J Food Cult 2010; 25(3): 312-323.
  23. Kim HG. A comparative study on importance-performance analysis of perceived foodservice quality between the contractor and the contractee. J East Asian Soc Diet Life 2013; 23(6): 850-861.
  24. Cheong HS. A study on the annual custom foods in Kyungnam area and on their application to the school foodservice. Korean J Diet Cult 2002; 17(3): 225-239.
  25. Kwon S, Lee S, Lee Y, Yoon J. Characteristics and current status of well-being menus served in contract-managed workplace foodservice. J Korean Diet Assoc 2010; 16(1): 1-12.
  26. Park MK, Yang IS, Yi BS, Kim YS. Analysis of the quality attributes and the customer satisfaction in school foodservice by school type and distribution place. J Korean Diet Assoc 2010; 16(2): 83-99.
  27. Kim SH, Kim HS, Lyu ES. Relations among foodservice quality between customer loyalty of high school students in Busan area. J Korean Soc Food Sci Nutr 2009; 38(9): 1271-1278. https://doi.org/10.3746/jkfn.2009.38.9.1271