DOI QR코드

DOI QR Code

Modular Robot for Promoting Creativity Development in Play and Education

창의력 증진을 위한 놀이 및 교육용 모듈러 로봇 개발

  • Choi, Joon-Sik (Dept. of Electrical and Electronic Eng, Semyung University) ;
  • Lee, Bo-Hee (Dept. of Electrical Eng, Semyung University) ;
  • Kim, Jin-Geol (Dept. of Electrical Eng, Inha University)
  • Received : 2014.11.17
  • Accepted : 2014.12.15
  • Published : 2014.12.31

Abstract

This study deals with reconfigurable modular robot with respect to the compact and capability of representing the various actions for promoting creativity through education and play. Generally modular robot can be designed as a suitable robot that is transformed to various structure by reconstructing each cells, However, there are only few research on the education and play using those robots in the world and still nothing domestically. Unlike the existing modular robots only having a repeating motion, the proposed modular works by individual module such as sound is produced by sound module, wheel is driven by wheel module, LED module controls the visual expression, power is supplied by battery module, bluetooth module for communication, and dynamic motion realization is possible by using joint module. By manipulating the abilities endowed by individual modules, diversity of creative activities is possible and thus made an easy access for children. This study deals with the design of modular robotic by using the variety of different modules to endowed the learning and playing ability. And the study showed the utility of the operating behavior over the actual production and testing.

본 연구에서는 교육 및 놀이를 통해 창의력 증진이 가능한 재구성 모듈러 로봇에 대하여 다루고 있다. 보통 모듈러 로봇은 각각 셀들의 조합으로 변형 재구성하고 다양한 형태의 구조를 만드는데 적합한 로봇으로 설계되어 있지만 이를 이용하여 교육과 놀이를 주제로 한 연구는 국외에 소수 있으며 국내에는 전무하다. 제안하는 형태는 기존 모듈러 로봇과 같이 같은 동작만 반복하는 모듈이 아니라 소리를 내는 소리모듈, 바퀴가 달린 바퀴모듈, 시각적 표현을 위한 LED모듈, 전원공급을 위한 전원모듈, 통신을 위한 블루투스모듈, 움직이는 동작을 구현 가능하도록 하는 관절모듈이 있는 구조로 설계되어 있다. 이와 같은 다른 능력이 부여된 각 모듈의 다양한 결합을 이용하여 창의적 활동이 가능하도록 하고, 아이들이 쉽게 사용 할 수 있도록 한다. 본 연구에서는 모듈별 각기 다른 능력을 부여하여 교육과 놀이가 가능하도록 하는 방식의 모듈러 로봇의 설계 및 동작을 다루고 있다. 그리고 연구된 동작은 실제 제작 및 실험을 통해 동작의 유용성을 보였다.

Keywords

References

  1. Hashimoto, T et al, "Elementary science lesson delivered by robot", ACM/IEEE International Conference on Publication, pp133-134, 2013
  2. Eteokleous, N et al, "Educational robotics as learning tools within the teaching and learning practice ", IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), pp1055-1058, 2014
  3. Francesco Mondata et al, "Swarm-Bot: A New Distributed Robotic Concept", Autonomous Robots, Kluwer Academic Publisher, Vol.17, pp193-221, 2004 https://doi.org/10.1023/B:AURO.0000033972.50769.1c
  4. Andres Castano et al, "The Conro Modules for Reconfigurable Robots", IEEE Transaction on Mechatronics, pp100-106, 2002
  5. In-Hwan Ryoo et al, "Design of the Combination and Separation Structures of a Modular Robot", Journal of Academia-industrial cooperation Society, Vol.12, No.8, pp3626-3635, 2011 https://doi.org/10.5762/KAIS.2011.12.8.3626
  6. Kwak,s.s et al "Field trials of the block-shaped edutainment robot HangulBot", IEEE international Conference on Publication, pp403, 2012
  7. http://newsoffice.mit.edu/2013/simple-scheme-for-self-assembling-robots-1004
  8. http://techland.time.com/2012/01/11/the-smartest-toy-blocks-ever-made-cubelets/
  9. http://techcrunch.com/2013/11/07/moss/
  10. http://techcrunch.com/2014/04/10/tinkerbots/
  11. Kyung Jang, "National patent application technology trends of the treatment device and auxiliary equipment using the magnet", Master's Thesis Daejeon University, ii, pp31, 2010