DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Reconstruction of Digital Space in Multi-layer Structure

다층적 구조에서 보여 지는 디지털 공간의 재구성에 관한 연구

  • 정규형 (안양대학교 디지털미디어디자인학과)
  • Received : 2014.09.30
  • Accepted : 2014.12.20
  • Published : 2014.12.28

Abstract

Since the beginning of history, men have done mimesis and produced illusion and succeeded art and culture instinctually. The subject which mention above included the object which can order and space around that. Perspective which began the Renaissance age was dominant way about understanding space in western history and it made modern visual system. Direction way of space which based perspective is changed as horizontal data included multi-layer structure in digital media age. This character make us possible to represent the space more efficiently. So we must have pay attention the direction way of space based on digital media, because it has meaning to show human value beyond a methodology of visual art culture.

인간은 유사 이래로 자신을 둘러싼 모든 것들을 본능적으로 미메시스(Mimesis)하고 환영(Illusion)을 생산하며 예술과 문화를 계승 발전시켜왔다. 그 대상으로는 단지 지시할 수 있는 객체만이 아닌 객체를 둘러싼 공간 역시 포함되었다. 르네상스 시대에 등장한 원근법은 서구 역사에 있어 공간을 바라보는 지배적인 방식으로서 자리를 잡았고, 근대 시각 체계를 형성하였다. 오랫동안 원근법에 기반 했던 공간의 연출방식은 디지털 미디어 시대에 접어들면서 다층적 구조를 내포한 수평적 데이터 구성이라는 개념으로 재정의 되었다. 이러한 구성적 특성은 보다 효율적이고 합리적인 방식으로 공간의 사실적 재현을 가능하게 만들었다. 공간의 연출방식은 시각 예술 문화에 있어서 하나의 방법론이라는 외피적 범주를 넘어 세상을 바라보는 인간의 가치관을 반영한다는 의미를 지니므로 디지털미디어 기반의 공간 연출방식에 대한 심도 있는 연구의 필요성이 있다.

Keywords

References

  1. Poog-Ju Seong, OPTOMETRY, Daihakseorim, p.28, 2003.
  2. Seung-Cheol Back, Study about symbol mark image using perspective : centered on image analysis through perspective type, Hongik University Graduate School, pp.27-28, 2009.
  3. Mi-Yong Lee, Study on the capability of Form-Recognition, Hansung University Graduate School, p.7, 2002.
  4. Hyun-Taik Kim, Psychology, Hakjisa, p.122, 1998.
  5. Poog-Ju Seong, OPTOMETRY, Daihakseorim, p.54, 2003.
  6. Sun-Ui Park, Ho-Cheon Choi, Visual Communicatin Design, Mijinsa, p.28, 1989.
  7. http://www.eyeng.com/yellow/?m=1..&Tmode=view&no=3220&sk=&keyword=
  8. Leonardo da Vinci, Treatise on Painting: Codex Urbinas Latinus 1270, trans., and annotated by A.Philip McMahon, Princeton, Pinceton Uiversity Press, New Jersey, p.97, 1956.
  9. Clark, K., Seok-Tai Choi trans., Art and Civilisation, Munyei, P.31, 2000.
  10. Erwin Panofsky, Perspective as Symbolic Form, New York : Zone Books, p.28, 1997.
  11. Jong-Han Lee, A Study on New Aesthetic of Digital Animation, Illust Forum, Vol.7, No.1, p.106, 2005.
  12. http://www.dofpro.com/forum/viewtopic.php?p=858&sid=e27cbf8857b4cfc49781521142cd127f