DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of 2009 Revised Elementary First Grade Mathematics Textbooks Based on STEAM-related Subject Contents

2009 개정 초등수학 1학년 교과서상의 STEAM 관련교과 내용 분석

  • Kim, Hae Gyu (Major of Elementary Mathematics Education, Teachers College, Jeju National University)
  • Received : 2014.12.04
  • Accepted : 2014.12.25
  • Published : 2014.12.31

Abstract

In this study, we analyzed what STEAM-related subject contents, except mathematical knowledge, are contained in 2009 revised elementary first grade mathematics textbooks. STEAM-related subject contents in the textbooks were examined by unit and by strand of the content in the elementary school mathematics curriculum. According to the results, the number and the type of STEAM-related subject contents are different depending on the unit and the strand of the mathematics content. Generally speaking, in each unit and in each strand of mathematics, storytelling liberal arts-related contents are seen the most, followed by non-storytelling liberal arts-related contents and physical education contents in order, while the number of musical contents was very small. So we need to develop different STEAM materials in order to activate STEAM education in our elementary math classrooms.

2009 개정 교육과정 초등수학 1학년 교과서를 대상으로 수학적 지식 외에 어떤 STEAM 관련교과의 내용을 포함하고 있는지 단원별, 수학내용 영역별로 분석하였다. 단원별 STEAM 관련교과 내용의 개수는 전체적으로 인문과학(스토리텔링)적 내용이 제일 많았고, 스토리텔링이 아닌 인문과학적 내용, 체육교과와 관련된 내용 순으로 많이 분석되었으나 음악교과와 관련된 내용은 매우 적었다. 또한 영역별 STEAM 관련교과 내용의 개수는 규칙성 영역을 제외한 다른 영역에서는 인문과학(스토리텔링)적 내용과 체육교과와 관련된 내용 순으로 많았다. 그러나 단원별, 영역별로 STEAM 관련교과 내용의 개수는 편차가 매우 심하여 다양한 STEAM 자료 개발이 요구된다.

Keywords

References

  1. 강현석.주동범 (2004). 현대 교육과정과 교육 평가. 서울: 학지사. Kang, H. S., Joo, D. B. (2004). Curriculum and educational evaluation. Seoul: Hakjisa.
  2. 고영욱 (2014). 수학기반 융합인재교육(STEAM) 프로그램 구안 및 적용. 경인교육대학교 교육학 석사학위논문. Ko, Y. W. (2014). The development and application of math-based STEAM program. The thesis of the degree of Master of Education, Graduate School of Gyeongin National University of Education.
  3. 교육과학기술부 (2010). 2011년 업무보고: 창의인재와 선진과학기술로 여는 미래 대한민국. 서울: 교육과학기술부. http://www.moe.go.kr/web/1142/ko/board/view.do?bbsId=195&pageSize=10¤tPage=0&encodeYn=N&boardSeq=19541&mode=view 에서 2014.11.16 인출
  4. 교육과학기술부 (2011). 초.중등교육과정 총론(교육과 학기술부고시 제 2011 361호 [별책 8]). http://cutis.mest.go.kr/main.jsp?gCd=S02&siteCmsCd=CM0001. 2011.12.13 인출.
  5. 교육과학기술부 (2012). 생각하는 힘을 키우는 수학', '쉽게 이해하고 재미있게 배우는 수학', '더불어 함께하는 수학'의 구현을 위한 수학교육 선진화방안. 2012. 1. 10. 보도자료. http://www.moe.go.kr/web/100026/ko/board/view.do?bbsId=294&pageSize=10¤tPage=19&encodeYn=Y&boardSeq=30123&mode=view, 2014. 9. 26 인출
  6. 금영충.배선아 (2012). STEAM 교육에 대한 초등교사의 인식과 요구. 대한공업교육학회지, 37(2), 57-75. Geum, Y. C., Bae, S. A. (2012). The recognition and needs of elementary school teachers about STEAM education. Journal of Korean Institute of Industrial Education, 37(2), 57-75.
  7. 김진수 (2011). STEAM 교육을 위한 큐빅 모형. 한국기술교육학회지, 11(2), 124-139. Kim, J. S. (2011). A cubic model for STEAM education. Journal of Korean Technology Education Association, 11(2), 124-139.
  8. 김진용.변순천.이근재.신정준.이지혜.박현주. 조향숙 (2012). 창의적 융합과학기술인재 양성을 위한 초중고 STE(A)M 교육정책 방안. 서울: 한국과학기술기획평가원. Kim, J. Y., Byeon, S. C., Lee, G. J., Shin, J. J., Lee, J. H., Park, H. J., Cho, H. S. (2012). A study on K-12 STE(A)M policy for the creative talented. Seoul: Korea Institute of S&T Evaluation and Planning.
  9. 노상우.안동순 (2012). 초등학교 융합인재교육 (STEAM)의 발전 방향 모색. 교육종합연구, 10(3), 75-96. Ro, S. W., An, D. S. (2012). A study on direction of development in STEAM education. The Journal of Educational Research, 10(3), 75-96.
  10. 문대영 (2008). STEM 통합 접근의 사전 공학 교육 프로그램 모형 개발. 공학교육연구, 11(2), 90-101. Moon, D. Y. (2008). The development of pre-engineering educational program model based on STEM integration approach. Korean Society for Engineering Education, 11(2), 90-101.
  11. 박경미.임재훈 (2002). 한국, 일본과 미국, 영국의 수학 교과서 비교. 학교수학, 4(2), 317-331. Park, K. M., Yim, J. H. (2002). A comparative study of the mathematics textbooks of Korea, Japan, the United States and England. Journal of Korea Society of Educational Studies in Mathematics School Mathematics, 4(2), 317-331.
  12. 박형주 (2012). 통합 교육에 근거한 중학교 수학 교과서 분석: STEAM 교육을 중심으로. 이화여자대학교 석사학위 논문. Park, H. J. (2012). A study on analysis of mathematical textbook based on STEAM education. The thesis of the degree of Master of Education, The Graduate School of Ewha Womans University.
  13. 복주리.장낙한 (2012). STEAM 관점에서 2009 개정 화학 I 교과서 분석. 경북대학교 과학교육연구소 과학교육연구지, 36(2), 381-393. Bok, J. R., Jang, N. H. (2012). Analysis of 2009 revised chemistry I textbooks based on STEAM aspect. J. of Science Education. Science Education Research Institute, Kyungpook National University, Daegu, Korea, 36(2), 381-393.
  14. 서동엽 (2014). 수학교육학적 관점에서 바라본 STEAM 교육. 대한수학교육학회지 수학교육연구, 24(3), 429-442. Seo, D. Y. (2014). STEAM on the viewpoint of didactics of mathematics. J. of Educational Research in Mathematics, 24(3), 429-442.
  15. 성태제 (1995). 타당도와 신뢰도. 서울: 학지사. Seong, T. J. (1995). Validity and reliability. Seoul: Hakjisa.
  16. 신영준.한선관 (2011). 초등학교 교사들의 융합인재 교육(STEAM)에 대한 인식 연구. 초등과학교육, 30(4), 514-523. Shin, Y. J., Han, S. K. (2011). A study of the elementary school teachers' perception in STEAM(Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) education. Journal of Korean elementary science education, 30(4), 514-523.
  17. 이종학.윤마병 (2014). 건축을 활용한 초등학교 수학 중심의 융합교육 수업자료 개발. 한국콘텐츠학회 논문지, 14(2), 499-512. Lee, J. H., Yoon, M. B. (2014). The development of STEAM education material focused on elementary mathematics using architectures. J. of the Korea Contents Association, 14(2), 499-512. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.06.499
  18. 임유나 (2012). 통합 교육과정에 근거한 융합인재교육(STEAM)의 문제점과 개선방향. 초등교육연구, 25(4), 53-80. Lim, Y. N. (2012). Problems and ways to improve korean STEAM education based on integrated curriculum. The Journal of Elementary Education, 24(4), 53-80.
  19. 한국과학창의재단 (2011). STEAM 교육 국제 세미나 및 STEAM 교사 연구회 오리엔테이션 자료집. Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity (2011). International seminar on STEAM education and orientation for the STEAM teachers associations.
  20. 한국교육과정평가원 (2008). 국제 학업성취도 평가 (TIMSS/PISA)에서 나타난 우리나라 중.고등학생의 성취 변화의 특성. 연구보고 RRE 2008-3-1. Korea Institute for Curriculum and Evaluation (2008). Characteristics of achievement trend in korea's middle and high school students from international achievement assessment (TIMSS/PISA). Report of Research RRE 2008-3-1.
  21. 한국교육과정평가원 (2009). PISA와 TIMSS 상위국과 우리나라의 교육과정 및 성취 특성 비교 분석. 연구보고 RRE 2009-7-2. Korea Institute for Curriculum and Evaluation (2009). Comparative analysis of curriculum and achievement characteristics between high performing nations of PISA and TIMSS and Korea. Report of Research RRE 2009-7-2.
  22. 한국교육과정평가원 (2012). 수학, 과학 성취도 추이 변화 국제비교 연구-TMSS 2011 결과보고서. 연구보고 RRE 2012-4-3. Korea Institute for Curriculum and Evaluation (2012). Findings from TIMSS for Korea: TIMSS 2011 international results. Report of Research RRE 2012-4-3.
  23. 한지혜 (2013). 통합 교육에 근거한 2009 개정 수학 교과서 분석: 중학교 1학년 중심으로. 경희대학교 석사학위 논문. Han, J. H. (2013). A analysis of mathematics textbook based on integrated education. The thesis of the degree of Master of Education, The Graduate School of Kyung Hee University.
  24. 한혜숙 (2013). STEAM 교수-학습 프로그램의 개발 동향 분석 및 수학교과 중심의 STEAM 교수-학습 프로그램의 개발. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 27(4), 523-545. Han, H. S. (2013). The analysis of research trends on STEAM instructional program and the development of mathematics-centered STEAM instructional program. J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 27(4), 523-545. https://doi.org/10.7468/jksmee.2013.27.4.523
  25. 허형구 (2013). 수학 교과 중심 STEAM 프로그램 개발 및 적용. 대구교육대학교 교육학 석사학위논문. Heo, H. G. (2013). Math lesson applying STEAM education development and application. The thesis of the degree of Master of Education, The Graduate School of Daegu National University of Education.
  26. Fogarty, R. (1998). 교사를 위한 교육과정 통합의 방법. [How to integrate the curricula]. (구자억.구원희 역). 원미사. (원서 1991 출판).
  27. Yakman, G. (2008). ST${\Sigma}$@M Education: an overview of creating a model of integrative education, PATT. http://www.steamedu.com/2088_PATT_Publication.pdf http://stdweb2.korean.go.kr/search/List_dic.jsp 에서 2014.12.01 인출

Cited by

  1. 2009 개정 교육과정에 따른 초등수학교과서의 STEAM 요소 분석: 3~4학년군을 중심으로 vol.18, pp.3, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmec.2015.18.3.235