References
- 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011 361호 [별책 8]. Ministry of Education and Science Technology (2011). Mathematics curriculum. Ministry of Education and Science Technology.
- 교육과학기술부 (2010a). 수학 4-2. 서울: 두산동아. Ministry of Education and Science Technology (2010a). Mathematics 4-2. Seoul: Doosan-Donga.
- 교육과학기술부 (2010b). 수학 5-1. 서울: 두산동아. Ministry of Education and Science Technology (2010b). Mathematics 5-1. Seoul: Doosan-Donga.
- 김주봉 (2000). 도형의 분할과 지도 방안에 관한 연구. 청주교육대학교 과학과 수학교육 논문집, 21, 1-18. Kim, J. B. (2000). A Study on the Division of Geometric Figures and the Way of Teaching It. The Journal of the Institute of Science education 21, 1-18.
- 나귀수 (2012). 초등학교 학생들의 넓이 개념 이해도 조사-초등학교 6학년 학생들을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 16(3), 451-469. Na, G. S. (2012). Examining Students' Conceptions about the Area of Geometric Figures. Journal of elementary mathematics education in Korea 16(3), 451-469.
- 도종훈.최영기 (2003). 수학적 개념으로서의 등호 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 42(5), 697-706. Do, J. H. & Choi, Y. G. (2003). Analysis of the Equality Sign as a Mathematical Concept. The mathematical education, 42(5), 697-706.
- 안선영.방정숙 (2006). 평면도형의 넓이에 대한 교사의 교수학적 내용 지식과 수업 실제 분석. 수학교육학연구, 16(1), 25-41. An, S. Y. & Pang, J. S. (2006). An Analysis of the Relationship between Teachers' Pedagogical Content Knowledge and Teaching Practice: Focusing on the Area of Plane Figure. The journal of educational research in mathematics, 16(1), 25-41.
- 이경화 (2001). 활동과 직관을 강조한 측정 지도: 넓이와 둘레를 중심으로. 청주교육대학교 과학과 수학교육 논문집, 22, 99-118. Lee, K. H. (2001). Teaching Measurement based on Activities and Intuition-Focused on Area and Perimeter. The Journal of the Institute of Science education, 22, 99-118.
- 정동권 (2001). 평면도형의 넓이 지도를 통한 수학적 사고의 신장. 인천교육대학교 과학교육논총, 13, 1-36. Jeong, D. K. (2001). On Developing Mathematical Thinking Ability through Teaching Area Measure. The bulletin of science education, 13, 1-36.
- 한인기 (2005). 한국과 러시아의 수학교과서에서 다각형의 넓이 영역의 내용 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 9(1), 1-9. Han, I. K. (2005). A comparative study on the area of polygon in mathematics textbooks of Korea and Russia. Education of primary school mathematics, 9(1), 1-9.
- Boltianskii, V.G. (1978). Hilbert's third problem. V.H.WINSTON&SONS
- De Barra, G. (1981). Measure theory and integration. Ellis Horwood Ltd.
- Even, R. & Tirosh, D.(1995). Subject-matter knowledge and knowledge about students as sources of teacher presentations of the subject-matter. Educational Studies in Mathematics 29.
- Heath, T. L. (1956). The Thirteen Books of Euclid's Elements Vol.1, Dover Publications, Inc.
- Laczkovich, M. (2001). Conjecture and proof. The Mathematical Association of America.
- Roe, J. (1995). Elementary Geometry. Oxford science publications.
- Stephan, M. & Clements, D. H.(2003). Linear and area measurement in pre-kindergarten to grade 2. In D. H. Clements & G. Bright (Eds.). Learning and teaching measurement (pp.3-16).