DOI QR코드

DOI QR Code

Bicycle Accident Position Tracing and Alarm System

자전거 사고 위치 추적 및 알림 시스템

  • Kim, Jang-Won (Dept. of Electronic Engineering, Gachon University)
  • 김장원 (가천대학교 전자공학과)
  • Received : 2014.11.10
  • Accepted : 2014.12.12
  • Published : 2014.12.31

Abstract

Bicycle accidents increase as the number of people riding bicycles increases following the trend try to enhance health and looking for alternative energy sources in the era of high oil price. In bicycle accident cases, physical risk is higher because the impact of the accident has a direct effect on the body of the rider. Therefore, the bicycle rider in an accident might unable to report the accident by themselves, thus, unable to quickly respond to the accident situation. This study developed a system for informing bicycle accidents upon bicycle accident by reporting and texting the accident location using a smart phone application after identifying the accident location using a GPS equipment based on the signal that senses the accident through the system installed in the bicycle for the purpose to improve bicycle riders' safety. This study confirmed the effectiveness of the system developed to quickly respond to the accident to prevent secondary damage through an experiment.

고유가 시대에 대체 에너지를 찾고, 개인의 건강 증진 추세에 따라 점점 자전거를 이용하는 사람이 증가하고 있고, 이에 따라 자전거 교통사고 또한 증가되고 있다. 자전거 교통사고의 경우, 탑승자에게 사고의 충격량이 고스란히 전달되기 때문에 신체적 위험도가 높다. 그렇기 때문에 스스로 사고를 신고하기 어려워 사고에 대한 신속한 대응을 하지 못 할 수가 있다. 그래서 본 논문에서는 사고 발생 시 자전거에 장착된 사고 알림 장치를 통해 사고를 감지하고 감지된 신호를 바탕으로 GPS 장치에 의해 사고 위치 확인 후, 스마트폰의 어플리케이션을 이용하여 문자전송 및 사고위치 정보를 전송함으로서 탑승자의 안전성을 향상시키는 목적으로 자전거 사고 알림 시스템을 개발하였다. 그리고 실험을 통해 사고 발생 이후 2차 피해를 막기 위한 신속한 사고 대응 방법을 구축하여 구현한 시스템의 효율성을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. E. H. Yang, "A Study on the analysis of bicycle accidents and the countermeasures", Transportation Technology and Policy Vol. 7, No. 3, pp. 71-77, August, 2010.
  2. D. M. Kang, S. M. Ahn, "A Study on the Collision Behavior of Fairy Cycle to Vehile", Transactions of KSAE, Vol. 20, No. 1, pp. 106-111, 2012.
  3. D. M. Kang, S. M. Ahn, "Collision Characteristics of an Adult Bicycle to a Car", Journal of the Korean Society of Manufacturing Process Engineers, Vol. 11, No. 2, pp. 92-97, 2012.
  4. S. Y. Bae, S. H, Yi, "Driving Information System of Bicycle ny Using 3-Axis Acceleration Sensor", Journal of Sensor Science and Technology, Col. 21, No. 3, pp. 198-203, 2012. https://doi.org/10.5369/JSST.2012.21.3.198
  5. J. H. Choi, Y. S. Yang, M. H. Ru, "Bicycle Riding-State Recognition Using 3-Axis Accelerometer", Journal of the Institute of Electronics Engineers of Korea, Vol. 48, No. 6, pp. 63-70, 2011.
  6. S. C. Kim, "Bus Information System based on Smart-Phone Apps using GPS Information", The Journal of the Institute of Internet, Broadcasting and Communication, Vol. 11, No. 3, pp. 169-174, 2011.
  7. C. S. Hwang, B. G. Choi, "Study on the System to Chase Sufferer using GPS", Proceedings of the Korean Society of Surveying, Geodesy, Photogrammetry, and Cartography Conference, pp. 65-68, Oct. 2003.
  8. H. B. Lee, S. H. Cho, "Development of a LBS-based Bicycle Monitoring System using GPS-CDMA Modem Combined Terminals", Journal of The Korea Society of a Computer and Information, Vol. 17, No. 8, pp. 41-50, Aug. 2012. https://doi.org/10.9708/jksci.2012.17.8.041
  9. J. Y. Kim, "Applications and Understanding of ATmega128 and ATmega1281/2561", Dongilbook Publisher, 2011.
  10. J. H. Song, H. K. Kim, O. K. Shin, "A smartphone toy control system based on bluetooth using stop-and-wait ARQ protocol", Journal of the Korean Society of Marine Engineering, Vol. 38, No. 6 pp. 723-729, 2014. https://doi.org/10.5916/jkosme.2014.38.6.723