DOI QR코드

DOI QR Code

The Relation of Intelligence, Self-esteem, Mathematical Attitudes, and Scientific Attitudes of Gifted Students from Low-income Families

소외계층 영재의 지능과 자아존중감, 수학적 태도 및 과학적 태도의 관계

  • Received : 2014.11.16
  • Accepted : 2014.12.06
  • Published : 2014.12.31

Abstract

This study aims to measure intelligence (cognitive characteristics), self-esteem, mathematical attitudes, and scientific attitudes (affective characteristics) of gifted students from low-income families, and to identify the relationship among these variables. 147 students in the lower grades of elementary schools who were enrolled to university-based gifted education centers were participants of the study. The results showed that the percentile scores of each variable were 85% for intelligence, 75.6% for self-esteem, 73.3% for mathematical attitudes, and 71.3% for mathematical attitudes. There was no statistically significant relationship between intelligence and the affective characteristics (i.e., self-esteem, mathematical attitudes, and scientific attitudes), while statistically significant relationships were shown between self-esteem and mathematical attitudes (r=.448, p=.000), between self-esteem and scientific attitudes (r=.522, p=.000), and between mathematical attitudes and scientific attitudes (r=.448, p=.000). The results suggest that although the gifted students from low-income families show lower levels compared to other gifted student groups, their potential level of giftedness is considerably high, which calls for appropriate educational support systems designed for this population.

본 연구는 소외계층 영재의 인지적 특성인 지능과 정의적 특성인 자아존중감, 수학적 태도 그리고 과학적 태도 등이 어떠한가, 그리고 이들 변인간의 관계가 어떠한지를 알아보기 위한 것으로써 대학 영재교육원에 다니는 소외계층의 초등 저학년 147명을 대상으로 실시되었다. 연구 결과 소외계층 영재의 지능은 백분위 85점 수준, 자아존중감 75.6%, 수학적 태도 73.3%, 과학적 태도 71.3% 등의 수준으로 자아존중감이 가장 높게 나타났다. 한편 지능의 수준별 자아존중감, 수학적 태도 및 과학적 태도의 차이는 없었으며, 지능과 자아존중감과 수학적 과학적 태도간의 관계는 없는 것으로 나타났으나, 자아존중감과 수학적 태도(r=.448, p=.000), 과학적 태도(r=.522, p=.000) 그리고 수학적 태도와 과학적 태도(r=.458, p=.000) 간에는 상당히 높은 상관관계를 보였다. 이 같은 결과는 소외계층의 영재아들이 일반 영재아들보다는 낮으나 잠재적인 영재성은 상당히 높고, 정의적인 요인들 간 관계가 높아 이를 계발할 수 있는 교육적 환경의 제공이 일반아들 보다 더욱 필요함을 의미한다고 할 수 있다.

Keywords

References

  1. 김동일 (1999). 학습부진 영재아동. 서울 : 원미사.
  2. 김미숙, 조석희, 윤초희, 진석언 (2004). 중학생 영재의 지적.정의적 특성에 따른 효과적인 교수학습 전략탐색. 서울: 한국교육개발원.
  3. 김혜숙 (2009). 소외계층 영재교육연구를 위한 소고-영재교육프로그램의 과제. 창의력교육연구, 9(2), 127-143.
  4. 김효남, 정완호, 정진우 (1998). 국가수준의 과학에 관련된 정의적 특성의 평가체제 개발. 한국과학교육학회, 18(3), 357-369.
  5. 김효남, 명전옥 (2009). 예비초등교사의 과학교수효능감과 과학 정의적 특성의 상관관계. 교육과학연구, 40(2), 29-50.
  6. 김흥원, 윤초희, 윤여홍, 김현철 (2003). 초등 영재학생의 지적.정의적 행동 특성 및 지도방안연구. 서울: 한국교육개발원.
  7. 박숙희 (2009). 소외계층 영재교육. 영재와 영재교육, 8(3), 5-21.
  8. 교육과학기술부 (2008). 영재교육진흥법 시행령. 2008.10.
  9. 교육과학기술부 (2011). 영재교육진흥법. 2011.7.
  10. 우요한 (2014). 로슨의 과학 창의성 프로그램인 SCP가 초등학생의 창의성과 과학적 태도에 미치는 영향. 석사학위논문. 한국교원대학교.
  11. 우종옥, 이경훈 (1996). 과학관련 태도의 타당한 측정을 위한 연구 II : "과학에 대한 태도"의 감정적 요소 측정을 위한 척도 개발. 한국과학교육학회지, 16(2). 190-199.
  12. 이호선 (2004). 초등학교 영재교육 프로그램의 참여에 따른 아동의 자아효능감 변화. 석사학위논문. 건국대학교.
  13. 임호찬 (2004). 한국판 레이븐 지능검사(K-Raven). 한국가이던스.
  14. 전인옥 (1996). 유아의 자기효능감에 대한 인과모형 탐색-사회경제적 지위, 어머니의 교육신념과 양육에 대한 자기효능감, 양육행동의 영향을 중심으로-. 유아교육연구, 19(1). 169-187.
  15. 최보가, 전귀연 (1993). 자아존중감 척도 개발에 관한 연구. 대한가정학회지 31(2). 41-54.
  16. 최윤석 (2004). 초등 수학에서 문제 만들기를 적용한 수업이 문제해결력 및 수학적 태도에 미치는 효과. 석사학위논문. 서울교육대학교.
  17. 하종덕, 문정화 (2011). 소외계층 영재의 영재교육서비스 만족도 및 자아효능감. 창의력교육연구 11(2). 87-105.
  18. Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 335-453.
  19. Gardner, H. (1983). Frames of mind : The theory of multiple intelligence. New York : Basic Books.
  20. Kagan, J. & Havrenen. K. K. (1978). The family. New York: Norton. co.
  21. Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? A reexamining a definition. Phi Delta Kappan, 60, 180-184.
  22. Weels, L.E. & Marwell, G(1976). Self-esteem: Its conceptualization and measurement. Sage Library of Social Research, (20). Beverly Hills, Calif: Sage Publications.