The perceptual span of Junior-high school students in Korean reading

우리글 읽기에서 중학생들의 지각폭 연구

  • Choi, Soyoung (Department of Special Education, Special Graduate School, Dankook University) ;
  • Koh, Sungryong (Department of Psychology, Seoul National University)
  • 최소영 (단국대학교 특수교육대학원) ;
  • 고성룡 (서울대학교 심리학과)
  • Received : 2014.06.10
  • Accepted : 2014.08.27
  • Published : 2014.09.30

Abstract

The present study investigated the perceptual span(or the span of effective vision) of junior-high school students during reading Korean, using the material and the moving-window display change technique used in Choi & Koh(2009). The 8 different window sizes were used in the experiment. They were 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15 characters in size and the whole line. Reading rate, number of fixation, saccadic distance, fixation duration were compared between each window-size condition and the whole line condition. Considering the pattern of eye-movement measures above, the size of the perceptual span of junior-high school students in Korean reading may be estimated to be 9 characters, that is 4 characters to the right and 1 characters to the left of the fixation.

안구운동추적 연구에서 지각폭의 크기를 파악하는 문제는 오랜 관심사였으며, 표기 체계나 읽기 기술의 발달 등이 지각폭의 크기에 영향을 미칠 수 있다고 알려져 있다. 본 연구는 우리글 읽기에서 대학생들의 지각폭을 알아본 최소영, 고성룡(2009)의 조건, 방법 및 문장 자극 등을 참조하여 중학생들의 지각폭을 측정하였다. 실험 1은 창의 크기를 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15자로 조작하여 창이 없는 통제 조건과 수행을 비교하였다. 실험 결과, 읽기율 측정치에서는 9자 조건에서부터 대체로 실험 조건과 통제 조건 간의 차이가 있는 것으로 나타났으며, 고정 수에서 5자, 도약 거리에서 9자, 고정 시간에서 9자에서 통제 조건과의 차이가 확인되었다. 실험 2는 지각폭의 비대칭성에 근거하여 고정점을 기준으로 좌측의 지각폭 크기를 알아보기 위해 고정 좌측의 창 크기를 0, 1, 2, 3, 4자로 조작하였다. 실험 결과, 도약 거리를 제외한 읽기율, 고정 수, 고정 시간등의 모든 측정치에서 0자 조건에서만 통제 조건인 전체 조건과의 차이가 있는 것으로 나타났다. 위 결과를 바탕으로 본 연구는 중학생들의 지각폭을 여러 지표에서 두드러지는 왼쪽으로 1자, 오른쪽으로 4자로 추정하였다.

Keywords

References

  1. 고성룡, 윤낙영 (2007). 우리 문장 읽기에서 안구운동의 특성: 어절 길이, 단어 빈도 및 착지점 관련 효과. 인지과학, 18(4), 325-350.
  2. 고성룡, 윤소정, 민철홍, 최경순, 고선희, 황민아 (2010). 어린이 글에서 나타나는 안구운동의 특징. 인지과학, 21(4), 481-503.
  3. 고성룡, 홍효진, 윤소정, 조병환 (2008). 우리글 명사 어절에서의 단어 빈도 효과: 안구운동 추적 연구. 한국심리학회지: 실험, 20(1), 21-37.
  4. 김영삼, 고성룡 (2007). "면서" 구문을 통해 본 관형절 처리 전략: 안구운동 추적 연구. 한국심리학회지: 실험, 19(3), 233-249.
  5. 윤낙영, 고성룡 (2009). 난이도가 다른 덩이글 읽기에서의 안구운동 양상. 인지과학, 20(3), 291-307.
  6. 윤소정, 고성룡 (2010). 우리글 읽기에서 본 단어 습득연령 효과: 안구운동 추적 연구. 한국심리학회지: 인지 및 생물, 22(2), 129-142.
  7. 윤시온, 강원석, 안진웅, 고성룡 (2010). 우리글 읽기에서 낱말빈도와 길이가 눈의 움직임에 미치는 효과. 한국심리학회지: 인지 및 생물, 22(2), 215-232.
  8. 최소영 (2012). 우리글 읽기에서 세상사 지식 및 조사 정보가 의미 관계 처리에 미치는 영향: 안구운동 추적 연구. 한국심리학회지: 인지 및 생물, 24(2), 89-105.
  9. 최소영, 고성룡 (2009). 우리글 읽기에서 지각 폭 연구. 인지과학, 20(4), 573-601.
  10. Ashby, J., Rayner, K., & Clifton, C., Jr. (2005). Eye movements of highly skilled and average readers: Differential effects of frequency and predictability. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 58A, 1065-1086.
  11. Haikio, T., Bertram, R., Hyona, J., & Niemi, P. (2009). Development of the letter identity span in reading: Evidence from the eye movement moving window paradigm. Journal of Experimental Child Psychology, 102, 167-181. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2008.04.002
  12. Henderson, J. & Ferreira, F. (1990). Effects foveal processing difficulty on the perceptual span in reading: Implications for attention and eye movement control. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, & Cognition, 16(3). 417-429. https://doi.org/10.1037/0278-7393.16.3.417
  13. Inhoff, A. W. and Liu, W. (1998). The perceptual span and oculomotor activity during the reading of Chinese sentences. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 24, 20-34. https://doi.org/10.1037/0096-1523.24.1.20
  14. Koh, S., Yoon, N., Yoon, S. & Pollatsek, A. (2013). Word frequency and root-morpheme frequency effects on processing of Korean particle-suffixed words. Journal of Cognitive Psychology, 25(1), 64-72. https://doi.org/10.1080/20445911.2012.740482
  15. Kwon, M., Legge, G .E., & Dubbels, B. R. (2007). Developmental changes in the visual span for reading. Vision Research, 47, 2889-2900. https://doi.org/10.1016/j.visres.2007.08.002
  16. Laubrock, J., Kliegl, R., & Engbert, R. (2006). SWIFT explorations of age differences in eye movements during reading. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 30, 872-884. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2006.06.013
  17. McConkie, G. W. and Rayner, K. (1975). The span of the effective stimulus during a fixation in reading. Perception and Psychophysics, 17, 578-586. https://doi.org/10.3758/BF03203972
  18. Kibby, M. Y., Marks, W., Morgan, S., & Long, C. J. (2004). Specific impairments in developmental reading disabilities: A working memory approach. Journal of Learning Disabilities, 37, 349-363. https://doi.org/10.1177/00222194040370040601
  19. Neuhaus, G. F., Foorman, B. R., Francis, D. J., & Carlson, C. (2001). Measures of information processing in Rapid Automatized Naming (RAN) and their relation to reading. Journal of Experimental Child Psychology, 78(4), 359-373. https://doi.org/10.1006/jecp.2000.2576
  20. Noh, E., Choo, H., & Koh, S. (2013). Processing metalinguistic negation: Evidence from eye-tracking experiments. Journal of Pragmatics, 57, 1-18. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2013.07.005
  21. Osaka, N. (1992). Size of saccade and fixation duration of eye movements during reading: Psychophysics of Japanese text processing. Journal of the Optical Society of America A, 9, 5-13.
  22. Pollatsek, A., Bolozky, S., Well, A. D., & Rayner K. (1981). Asymmetries in the perceptual span for Israeli readers. Brain & Language, 14, 174-180. https://doi.org/10.1016/0093-934X(81)90073-0
  23. Rayner, K. (1986). Eye movements and the perceptual span in beginning and skilled readers. Journal of Experimental Child Psychology, 41, 211-236. https://doi.org/10.1016/0022-0965(86)90037-8
  24. Rayner, K. (1998). Eye movements in reading and information processing: 20 years of research. Psychological Bulletin, 124, 372-422. https://doi.org/10.1037/0033-2909.124.3.372
  25. Rayner, K. (2009). Eye movements and attention in reading, scene perception, and visual search. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 62(8), 1457-1506. https://doi.org/10.1080/17470210902816461
  26. Rayner, K., Castelhano, M., & Yang, J. (2009). Eye Movements and the Perceptual Span in Older and Younger Readers. Psychology and Aging, 24(3), 755-760. https://doi.org/10.1037/a0014300
  27. Rayner, K. & McConkie, G. W. (1976). What guides a reader's eye movements. Vision Research, 16, 829-837. https://doi.org/10.1016/0042-6989(76)90143-7
  28. Rayner, K., Murphy, L., Henderson, J. M.. & Pollatsek, A. (1989). Selective attentional dyslexia. Cognitive Neuropsychology, 6, 357-378. https://doi.org/10.1080/02643298908253288
  29. Rayner, K., Well, A. D., & Pollatsek, A. (1980). Asymmetry of the effective visual field in reading. Perception and Psychophysics, 27, 537-544. https://doi.org/10.3758/BF03198682
  30. Rayner, K., Reichle, E. D., Stroud, M. J., Williams, C. C., & Pollatsek, A. (2006). The effect of word frequency, word predictability, and font difficulty on the eye movements of young and older readers. Psychology and Aging, 21, 448-465. https://doi.org/10.1037/0882-7974.21.3.448
  31. SR Research (2002). Programming EyeLink Experiments in Windows, Version 2.1. Ontorio, Canada.
  32. White, S. J., Rayner, K., & Liversedge, S. P. (2005). Eye movements and the modulation of parafoveal processing by foveal processing difficulty: A re-examination. Psychonomic Bulletin & Review, 12, 891-896. https://doi.org/10.3758/BF03196782
  33. Underwood, N. R. and McConkie, G. W. (1985). Perceptual span for letter distinctions during reading. Reading Research Quarterly, 20, 153-162. https://doi.org/10.2307/747752