An Analysis of Specialized Vocational High School's Educational outcome using Data Mining Technique

데이터 마이닝 기법을 이용한 특성화고등학교 교육성과 분석

  • 김진 (이화여자대학교 교육대학원 컴퓨터교육과) ;
  • 용환승 (이화여자대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2014.07.21
  • Accepted : 2014.11.17
  • Published : 2014.11.30

Abstract

This study reviewed the all specialized vocational high school across the nation, through the data per school in the Elementary, Middle & High Schools information disclosure system(2012), and carried out an analysis on the specialized vocational high school's educational outcomes in using the data mining technique. The educational outcomes of specialized vocational high schools were defined as the employment rate, the university entrance rate, the aware records in various vocational techniques contests. As the first research question, this study investigate whether there was any significant differences in educational outcomes depending on school's general characteristics. And as the second research question, this study explored the factors influencing on educational outcome.

본 연구는 초 중등 교육정보 공시를 통하여 전국 특성화고등학교의 학교단위별 자료(2012년도)를 파악한 후 데이터 마이닝 기법을 활용해 교육성과에 대한 분석을 실시하였다. 특성화고등학교의 교육성과는 취업률, 진학률, 기능경기대회 입상성적으로 정하였다. 분석은 크게 두 가지로 나뉘는데 첫 번째, 학교현황에 따라 각 교육성과에 유의한 차이가 있는지 알아보고 두 번째, 교육활동을 포함한 학교의 세부적 사항 중 각 교육성과에 영향을 미치는 요인을 탐색하였다.

Keywords