Fabrication and Flight Test of Human Powered Aircraft

인간동력항공기 제작 및 비행 시험

  • Received : 2013.09.10
  • Accepted : 2013.11.01
  • Published : 2013.11.01

Abstract

Fabrication of human powered aircraft and flight test procedure for pilot training are included in this paper. To meet the weight requirement, very light materials such as carbon fiber and PVC foam are used and the final weight was 41.5kg. Ninety two times of flight test were done at Goheung Aviation Test Center from August to September 2012. When KARI were lack of know-how about human powered aircraft, damages on the aircraft were very frequent. After knowing how to fly and to control, one of two pilots was finally successful in flying further to 240m in the Human Powered Aircraft Contest.

본 연구에서는 인간의 힘만으로 비행하는 인간동력항공기 제작 과정과 조종사 훈련을 위한 비행 시험을 수록하고 있다. 기체 무게를 줄이기 위해 탄소섬유, PVC폼과 같은 초경량 재질만을 사용하였으며 최종 무게는 41.5kg 이었다. 조종 훈련을 위한 비행 시험을 2012년 8월에서 9월 사이에 고흥항공센터에서 92회에 걸쳐 수행하였으며, 인간동력항공기 조종에 대한 노하우가 없던 초반에는 기체가 파손되는 경험도 하였으나, 이후 조종 기술을 습득하여 인간동력항공기 시범 경진대회에서 한국항공우주연구원 시범기가 240m 비행에 성공하였다.

Keywords

References

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