Comprehensive Measures the Elimination of Violence in Schools validated - Centered on the fundamental countermeasures -

학교폭력 근절 종합대책에 대한 유효성 검증 - 근본대책을 중심으로 -

  • Received : 2013.10.01
  • Published : 2013.10.30

Abstract

Recently, school violence has come to the fore as a social phenomenon. "Comprehensive countermeasures for eradication of school violence" as a policy safety are created by Safety Administration bureau and Ministry of Education, Science and Technology under the chairmanship of the Office of Prime Minister on Feb,2012. This policy is supposed to be test-operated for a year from March, 2012. but voices of concern about effectiveness have been brought up by some critics greatly. So 172 teachers in high school in Seoul were surveyed in order to examine the effectiveness of "Comprehensive countermeasures for eradication of school violence" with a questionnaire composed of 5 point Likert-type. Among the fundamental measures, there were a total of 12 countermeasures about 'Practices for personality education' (with the exception of unrelated one question). 'Expanding opportunities of various art education and Supporting reading activities' of them ranked highest on average. Then, 'Reflecting results of special feature related to character develops to the Selection of Admission officers and Self-directed learning was the next. And among the three countermeasures about 'Reinforcement of roles of the family and society', 'Pan governmental conducting annual campaign related to broadcast, press, civic group to combat school violence was highest. Finally, among the 7 countermeasures about 'Countermeasure about harmful factors of games and internet addiction', 'Reinforcement of preventive discipline about game and internet addiction' was highest and 'Development and Promotion of various educational contents for preventive discipline about game and internet addiction' was the next.

최근 학교폭력이 심각한 사회적 병리현상으로 대두되는 시점에서 2012년 2월 국무총리실 주재로 안전행정부와 교육과학기술부 합동으로 "학교폭력근절 종합대책"이라는 정책적 안전장치가 마련되었다. 이 정책은 2012년 3월부터 1년간 시범운영을 하게 되었으나, 실효성에 대한 우려의 목소리가 일각에서는 적지 않게 제기되고 있는 실정이다. 그래서 본 연구는 "학교폭력근절종합대책"에 대한 실효성을 검증해 보고자 각 정책항목(근본대책)을 5점 Likert 척도로 설문지를 구성한 후 서울에 소재하고 있는 고등학교에 재직 중인 172명의 교사들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 근본대책 가운데, '교육 전반에 걸친 인성교육 실천'에 대한 대책안 총 12개(관련없는 1문항 제외) 가운데, '다양한 예술교육 기회 확대 및 독서활동을 지원'이 평균값이 가장 높게 나타났으며, 다음으로는 '인성발달 관련 특기사항 결과를 입학사정관전형, 자기주도 학습 전형에 반영'이 높게 나타났다. 그리고 '가정과 사회의 역할 강화'에 대한 대책안 총 3개 가운데, '범정부적으로 학교폭력 근절을 위해 방송, 언론, 시민단체와 연계하여 연중 캠페인 실시'가 평균값이 가장 높게 나타났다. 마지막으로 '게임 인터넷 중독 등 유해요인 대책'에 관한 대책안 총 7개 가운데, '게임 인터넷 중독 예방을 위한'학생 생활지도 요령'에 따라 단계적으로 게임 인터넷 중독 예방교육 강화'가 평균값이 가장 높게 나타났으며, 다음으로 '인터넷 중독 예방교육에 필요한 다양한 교육용 콘텐츠를 개발하여 현장에 보급'으로 조사되었다.

Keywords

References

  1. 사이버경찰청, http://www.police.go.kr/,범죄통계 자료,
  2. 학교폭력예방 및 대책에 관한 법률, 제6조 제1항
  3. 학교푹력근절 종합대책 관계부처 합동자료, 2012. 2.6
  4. 생활법룰정보 http://oneclick.law.go.kr/학교폭력 예방을 위한 노력
  5. http://www.wikitree.co.kr 위키트리, 학교폭력 모두의 관심과 실천, 2012.2.7.
  6. 생활법룰정보 http://oneclick.law.go.kr/학교폭력 예방을 위한 노력
  7. 한국일보 (2012.5.10)보도
  8. 경향신문 (1995.10.19) 보도: 그림으로 정서불안 치유
  9. 동아일보 (1997. 6.27) 보도: 학습부진아 정서불안 음악, 놀이로 치료할 수 있다.
  10. 국무총리실: 2012.02.06
  11. www.etnews.com/ 2013.07.09
  12. 오동준(2005) 중학생의 인터넷 게임 중독과 사회성 발달에 관한연구, 국민대학교 석사학위논문.
  13. 한상암 외1(2006) 온라인 게임중독과 청소년 범죄의 관계, 한국범죄심리학 연구. Vol.2 No.1 2006
  14. 국민일보 보도(2013.07.09)
  15. ohmynews(2013.07.08) 학교폭력. 교육이야기