Two-faced Platform on the Internet: Square of Openness/Sharing/Participation and Market of Tracking/Surveillance/Control

인터넷의 이중적 플랫폼: 공개.공유.참여의 광장이자 추적.감시.통제의 시장

  • Jo, Dong-Won (IT Policy Research Institute, Seoul National University of Science & Technology)
  • 조동원 (서울과학기술대학교 IT정책연구소)
  • Received : 2013.08.29
  • Accepted : 2013.10.18
  • Published : 2013.11.15

Abstract

This paper conceptualizes the two-faced platform based on interface studies and two-sided market theory to critically analyze today's information technology culture such as the Internet. With this conceptual framework, the Internet can be investigated to have two faces, in which the square of user's openness, sharing, and participation is unfold on the front face, whereas the market of tracking, surveillance, and control of user's activities is formed on the other face. The two faces contradictorily coexist, resulting in technological and cultural dynamics on the Internet. Therefore, the Internet today as a two-faced platform can be described as a square-market interface. By analyzing on transformation of the web architecture, shift of informational commodity from content to data, and web bugs' user tracking across two faces, it examines how the world wide web itself can function as a two-faced platform. Lastly, implications and further works are suggested to improve the two-faced platform as a conceptual framework and to deeply analyze broader information technology culture based on it.

이 글은 오늘날 인터넷을 비롯한 정보기술문화를 비판적으로 분석하기 위한 개념틀로 이중적 플랫폼을 제안한다. 인터페이스연구와 양면시장론에 기대어 인터넷을 이중적 플랫폼으로 접근함으로써 전면에는 이용자의 공개, 공유, 참여의 광장이 펼쳐지고 이면에는 그에 대한 추적, 감시, 통제의 시장이 형성되는 복합적 양상을 분석할 수 있다. 특히 전면의 광장과 이면의 시장이 어떻게 하나의 플랫폼에서 공존하며 모순적으로 상호작용하는가에 초점을 맞추면서 인터넷의 이중적 플랫폼을 광장시장의 인터페이스로 규정할 것이다. 그에 이어 월드와이드웹의 설계구조가 바뀌고 콘텐츠에서 데이터로 정보재의 주요 상품 형태가 변천하며 이용자 추적을 위한 웹벌레의 기능을 분석하면서 웹 전체가 어떻게 이중적 플랫폼으로 기능하는지 규명한다. 마지막으로 이중적 플랫폼 개념틀의 함의와 추후 심화된 분석을 위해 필요한 과제를 제시한다.

Keywords