The Special School Teachers' Perception of the Significant Skills Required by Students with Intellectual Disabilities for Gaining and Maintaining Employment

지적장애학생의 취업 및 고용 유지를 위한 주요기술 관련 특수교사 인식

  • Park, Yung keun (Dept. of special education, University of Iowa) ;
  • Cho, In Soo (Dept. of special education, Daegu University) ;
  • Hosp, John L. (Dept. of special education, University of Iowa)
  • 박영근 (University of Iowa 특수교육과) ;
  • 조인수 (대구대학교 특수교육과) ;
  • Received : 2013.07.31
  • Accepted : 2013.09.16
  • Published : 2013.12.31

Abstract

The purpose of this study is to investigate 1) the perception of special school teachers on the significant skills required by students with intellectual disabilities(ID) for gaining and maintaining employment. For this study, a mixed method design including quantitative survey method and qualitative in-depth interview were utilized. First, through quantitative survey method, the perception on significant skills of students with ID for gaining and maintaining employment was investigated. At the same time, to overcome the limitation of a quantitative survey study, in-depth interviews with special school teachers were implemented. Through in-depth interviews, difficulties keeping students with ID from maintaining employment and significant skills for gaining & maintaining employment were investigated. Many students with ID have had difficulties in maintaining their employment for reasons such as behavioral problems, lack of social skills, or lack of diligence. Thus, many special teachers perceived the importance of educating the significant skills for maintaining their employment as well as gaining employment. For successful vocational transition, daily living skills, occupational skills, and personnel-social skills are significant. However, students' personal-social skills are more important than daily living skills and occupational skills. Among personal-social skills, students' sincerity, diligence, good-hearted personality, social skills, and ability for following directions of a supervisor are significant characteristics for gaining and maintaining employment.

본 연구는 지적장애 학생들의 취업 및 고용 유지를 위하여 필요한 기술들에 관한 지적장애 특수학교 교사들의 인식을 알아보기 위하여 설문조사와 심층면담을 실시하였다. 먼저 지적장애아교육 교사들을 대상으로 취업 및 고용유지를 위한 일상생활기술, 개인-사회적기술, 직업기술에 관한 인식을 알아보기 위한 설문조사를 실시하고, 양적 연구의 한계를 보완하기 위하여, 지적장애 학생들의 성공적인 취업 및 고용을 유지하기 위한 기술과 관련하여 심층 면담을 실시하였다. 연구의 결과에 따르면, 지적장애 학생들이 직업을 가지는 것이 성공적인 성인생활을 유지하기 위해 중요하다고 인식하고 있음에도 불구하고, 많은 지적장애학생들이 고용을 지속적으로 유지하지 못하는 경우가 많은 것으로 나타났다. 이는 지적장애학생들의 취업 후 지속적인 고용 유지를 방해하는 많은 요인들이 있기 때문이다. 양적연구의 결과에 따르면, 취업 및 고용을 유지하기 위해서는 일상생활기술, 직업기술, 개인-사회적 기술이 모두 중요하지만, 학생들의 개인-사회적기술이 무엇보다 중요하다고 인식하고 있었으며, 이를 위한 교육에 많은 노력을 기울이는 것으로 나타났다. 질적 연구의 결과에서도, 지적장애를 가진 학생들이 성공적으로 취업을 하고, 고용을 지속적으로 유지하기 위해서는 직업 기술보다는 학생들의 성실성, 착한 인성, 사회성기술, 지시따르기 등의 태도 등이 더욱 중요하다고 인식하고 있고, 이를 교수하기 위해 노력하는 것으로 나타났다.

Keywords