Abstract
The Ministry of Land, Infrastructure and Transport was developed the Construction CALS system for improvement of the construction economy. Construction CALS system is consist by Construction Portal System, Construction Management System, Construction Authorization and Permission System, Compensation Management System, Facility Maintenance Management System and has utilized at construction site of more than 900. Ministry of Land, Infrastructure and Transport and related researcher was proposed method of various function improvements for usability of the system. However, the proposed method was expanded the problems like increase of system management cost and development cost with decrease of data process rate. The problem was increases because has added of only service function without modify of software structure to the system on each different platform base. One of the methods for solving problems is to apply the e-Government framework and then integrated the different platform. The purpose of this paper is analyse of the applicability and efficiency of e-Government framework to the construction CALS system. For that was analyzed the e-Government standard framework and the developments case. And then was verified about the adaption possibility and efficiency by use the Function Point tool.
건설CALS시스템은 건설 공사의 기획 설계 시공 단계에서 발생되는 다양한 정보를 발주처와 시공업체에 제공하는 업무지원 시스템으로써 건설CALS포탈, 건설인허가, 건설사업관리, 시설물유지관리, 용지보상인 5개 단위 시스템으로 구성되어있다. 국토교통부 및 관련 연구진들은 CALS시스템의 중장기 운영 전략 수립 및 최신 IT기술 접목과 같은 서비스 개선 방안을 제시하는 등 시스템 활용률을 높이고자 많은 자원을 투자 하였다. 그러나 단위 시스템의 서로 상이한 개발 환경을 고려하지 않은 서비스 개선 방안들이 전체 시스템의 유지관리 및 개발비용을 증가시키고 데이터 처리속도를 감소시키는 원인 중 하나로 파악되었다. 이에 본 연구에서는 단위 시스템의 개발 환경을 통일 시킬 수 있는 전자정부 표준프레임워크를 소개하고 SW개발비용 산정도구인 기능점수(Function Point)를 이용하여 건설CALS시스템에 전자정부 표준 프레임워크의 적용 가능성 및 경제적 효율성을 분석하였다.