A Critique on Han WonJin's Theory of Mind-Nature based on the Disposition

남당(南塘) 한원진(韓元震)의 '기질(氣質)' 심성론(心性論) 비판(批判)

  • Received : 2013.06.08
  • Accepted : 2013.07.06
  • Published : 2013.07.31

Abstract

This research is a discussion in critical viewpoint about Han WonJin's philosophical thoughts. As everyone knows, Han WonJin emphasizes the difference of nature between human and animal, so as to try to be hardened human-being's dignity and value. But, his theoretical system can't back that purpose. First, he focused on the real world and maintains "GiseonLihoo[氣先理後]". It means that the ontological sense of Li can be unmake by Gi, then Li can't be the ultimate basis of everything under the sun and pure good moral principle. This concept is perfectly realized in the theory of Mind-Nature, the realistic nature of everything under the sun is a thing that Li had been unmade by Gi, also formed in mixing with disposition. The practical and concrete Mind only has a cognitive function which had already been decided it's superiority. How can we practice moral behavior, can secure human-being's value and dignity in being based on these Mind-Nature?

본 연구는 남당 한원진의 철학사상, 특히 심성론을 비판적인 입장에서 논의한 것이다. 주지하다시피, 남당은 인물성(人物性)의 상이함을 강조해서 "인간의 가치와 존엄성을 공고히 하고자 했다"고 평가된다. 그러나 그의 이론체계는 결코 그런 목적을 지지하지 못했다. 우선, 그는 현실세계에 초점을 맞춰 "기선리후(氣先理後)"를 주장했는데, 이는 리의 존재론적 의미가 기에 의해 변질될 수 있다는 뜻으로 결국 리로 하여금 천지만물의 최종근거이자 순선한 도덕법칙이 될 수 없도록 만들어 버린다. 이런 논리가 심성론에도 그대로 적용되어, 결국 천지만물의 실제적인 성은 기질에 의해 변질된 리가 또한 기질과 뒤섞여 형성된 것이며, 현실적이고 구체적인 심은 기품에 의해 이미 그 '우열'이 결정되어 있는 인지능력을 가질 뿐이다. 이런 심성에 근거해서 우리가 어떻게 도덕을 실천할 수 있겠으며, 인간의 가치와 존엄성을 확보할 수 있겠는가?

Keywords