A study of the formation of origin and the changed aspect on xian-Qin Huang-Lao philosophy

선진(先秦) 황노학(黃老學)의 형성기원(形成起源)과 변천양상(變遷樣相) 연구(硏究)

  • Received : 2013.02.02
  • Accepted : 2013.03.02
  • Published : 2013.03.31

Abstract

In this thesis, I consider the definition and category Huang-Lao philosophy that doesn't argue to the present in the academic world. I consider the origin and formation of Huang-Lao philosophy, in the view of combining the history of a nature and a human. I consider the origin of Huang-Lao philosophy in the Guoyu and Zuozhuan, Huang-Lao philosophy accepts open academic tradition of Jixia philosophy that has an ideological acception freely, and I consider the process of an advance and systematic theory of Huang-Lao philosophy on the basis of the four treatises of Guanzi and Hanfeizi. Also, in this thesis, I focus on the current of Huang-Lao philosophy, on the both sides. One is acception of Zhujia of Daojia the other is acception of Daojia of Zhujia(Fajia). and I analysis the various contents and forms between a peculiar world view and a political methodology of Wubuwei(無不爲) in Huang-Lao philosophy.

본 논문은, 현재까지 학계에서 정론(定論)되지 못한 '황로학의 정의와 범주'에 대해 '자연사와 인간사의 정치사상이 결합된 학문'이라는 관점을 견지하는 가운데, 황로학이 발원해서 형성되고 완성되는 과정을 고찰한다. 즉, "국어(國語)"와 "좌전(左傳)"을 통해 황로학의 형성기원을, 학파 간 사상적 수용과 교류가 자유롭게 진행된 직하학(稷下學)의 개방적 학풍을 배경으로 황로학이 진일보하며 하나의 체계적인 학문으로 성장하는 과정을, "황제사경(黃帝四經)"과 "한비자(韓非子)"를 통해 완성된 형태의 황로학이 출현하는 흐름을 고찰한다. 또한 본 논문은, 황로학의 흐름을 '도가(道家)의 제가(諸家) 수용'과 '제가(諸家)(법가(法家))의 도가(道家) 수용'이라는 두 측면에서 조명하는 가운데, 황로문헌들에 내재한 고유한 세계관과 '무불위(無不爲)'의 정치방법론들 사이에 존재하는 다양한 내용과 형식의 간극을 분석한다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단