초록
다중-홉 애드 혹 네트워크(multi-hop ad hoc networks)에서 실효 대역폭과 단-대-단 처리량을 높이기 위한 방법으로 다중-인터페이스 다중-채널 구조가 주목을 받고 있다. 그러나 단일 인터페이스 기반 네트워크를 위해서 설계된 기존의 라우팅 메트릭들은 다중-인터페이스 다중-채널 기반 네트워크의 특성을 정확히 반영할 수 없으므로, 처리량 개선의 효과를 기대할 수 없다. 따라서 채널 다양성, 인터페이스 전환 비용과 같은 메트릭들을 사용하여 높은 처리량을 갖는 경로를 발견하는 MCR이 제안되었다. 하지만 MCR은 트래픽 부하의 영향을 반영하지 않기 때문에 혼잡한 네트워크에서 성능이 저하되는 문제점이 있다. 본 논문에서는 MCR에 채널 접근 시간 메트릭을 결합하여 혼잡한 조건에서도 높은 처리량을 갖는 경로를 선택하는 MAMCR 메트릭을 제안하고, ns-2 시뮬레이션을 통해 성능 개선 효과를 확인한다.
In multi-hop ad hoc networks, multi-interface multi-channel architecture is being noticing as methodology to improve the effective bandwidth and end-to-end throughput, But since existing routing metrics designed for networks based on single-interface exactly can not reflects the nature of networks based on multi-interface multi-channel, we are not expected the effect of throughput improvement. there had been proposal of MCR that discover high throughput by using metrics such as channel diversity and interface switching cost. however, MCR have an problem that is degraded it's performance in congested networks, because it not reflects the impact of traffic load. in this paper, we propose MAMCR metric, which select high throughput paths under congested conditions by combination MCR with channel access time metric, and conform it's the effect of performance improvement by ns-2 simulation.