Abstract
Customizing system is acting a main role for the character production system of MMORPG. However, since using the high degree of freedom in MMORPG, these characters are too individual and lack of awareness. We can describe each character's emotional characteristics and understand the correlation of characters more easily by adjusting design factors capable of cognitive decision to characters. Game character developer should consider seeking efficient character design process that is suitable to MMORPG game environment and users for proper character recognition and promoting character preferences. In addition, this research being extended on the article vol.13, no.3, "A Study on Cognitive and Preference of Games' Character" on Korean Society of Basic Design in June 2012 issue and this study is expected to have effectives as one method for the purpose of this research is to inquire and present what type of relation lies between recognition and preference of game characters of MMORPG.
기존 MMORPG 게임 캐릭터 생성 시스템의 커스텀마이징(Customizing) 방식이 주류를 이루고 있으나 자유도에 맞추어 발생된 캐릭터들은 너무 개성적인 표현이 대두되어 상대적으로 캐릭터에 대한 상대 유저의 캐릭터의 인지판단이 모호해지는 단점이 존재한다. 따라서 본 연구는 인지적 판단이 가능하고 동시에 선호적 디자인 요소를 캐릭터 디자인에서 적절히 응용하여 각각 캐릭터의 감성 특징을 더 쉽게 표현할 수 있고 캐릭터의 상호정보를 더 쉽게 판단할 수 있는 디자인프로세스를 제안한다. 또한 본 논문은 2012년 6월 기초조형학연구 13권 3호에 게제된 "게임 캐릭터 인지성과 선호도에 관한 연구"에 관한 심화연장연구로써 기초연구를 토대로 실증적 실험 및 분석결과를 제시하여 MMORPG 게임 캐릭터에 대한 인지성과 선호도 사이에 어떠한 관계 형성이 이루어지는지를 파악하고 각 직업군 캐릭터의 인지특성의 효율적인 표현 방법을 제안한다.