The Journal of Korean Association of Computer Education (컴퓨터교육학회논문지)
- Volume 16 Issue 5
- /
- Pages.69-83
- /
- 2013
- /
- 1598-5016(pISSN)
- /
- 2733-9785(eISSN)
Design Guidelines for Teachers' Professional Development Program that Help Improve Self-Regulated Learning Skills through OER
공개교육자원(OER)을 활용한 자기조절학습능력 향상을 위한 웹기반 교원연수 프로그램 설계 전략
- Received : 2013.06.10
- Accepted : 2013.09.18
- Published : 2013.09.30
Abstract
This study aims towards developing design guidelines for teachers' professional development programs (PDP) that help to improve self-regulated learning skills through OER (Open Educational Resources). To achieve the research objective, first, literature review and case studies about famous OER collections were conducted, and from these reviews, twenty-six guidelines according to ten categories suggested by Zimmerman & Martinez-Pons were derived and finalized into fifteen items in nine categories through review of five experts. Based on the guidelines, a prototype of a teacher's PDP was implemented and evaluated by seven teachers. Results of the usability evaluation proved that the design strategies implemented in the prototype might contribute to improving teacher's self-regulated learning skills and helped to find the teacher's needs based on their PDP.
본 연구는 확장되고 있는 OER 환경과 교사의 전문성 제고를 연계하여 교사 연수 프로그램을 제공하면서 교사의 자기조절학습능력도 향상시킬 수 있는 환경을 설계하고자 하였다. 이를 위해 우선 선행문헌 고찰 및 사례 분석을 토대로 하여 성인 학습자로서 교사의 자기조절학습 능력 증진시키면서 교사의 전문성을 개발하고 교수 자료를 개발하는데 도움이 될 수 있는 OER을 활용한 웹기반 교원연수 프로그램 설계 전략을 9개 영역 15개 항목으로 추출하였다. 또한 전문가 검토를 통해 최종 개발된 설계 전략을 기반으로 프로토타입을 구현하였고, 7인의 교사에 의해 사용성 평가를 실시하였다. 사용성 평가의 결과로는 설계 전략 및 프로토타입의 개선점을 찾아내었고, 교사들이 자기조절학습 능력 향상과 OER을 활용한 교수자료 개발의 목적을 가진 교원연수과정에 대한 타당성을 입증할 수 있었다. 또한 OER을 활용한 교원연수프로그램에서 교사들이 자기조절학습능력을 향상시키기 위해 요구사항도 도출할 수 있었다.