EFL 학습자의 자기이론: 한국과 파키스탄 비교연구

Role of Self-Theories in English as a Foreign Language: A Comparison between Korean and Pakistani Students

  • 투고 : 2013.09.15
  • 심사 : 2013.11.12
  • 발행 : 2013.11.30

초록

본 연구의 목적은 외국어로서의 영어교육(EFL) 학습자가 가지고 있는 자기이론과 학업성취도 간의 관계를 한국과 파키스탄 학생 간의 비교를 중심으로 살펴보는 데 있다. 자기이론이란 자신의 능력을 생득적으로 타고난 고정된 것으로 인식하거나 자신의 능력은 노력에 의해서 얼마든지 변화할 수 있는 것으로 믿는 학습자의 신념을 의미한다. 본 연구에서는 한국 및 파키스탄 대학생들을 대상으로 지능에 대한 자기이론과 영어에 대한 자기이론을 자기보고 방식과 비네트(Vignette) 방식으로 측정하였으며 자기 이론이 학생들이 보고한 일반적 학업성취도와 영어 학업성취도에 미치는 영향을 분석하였다. 두 국가 대학생들의 자기이론을 비교한 결과, 지능 및 영어능력에 대한 자기이론에서 차이가 없는 것으로 나타났다. 두 국가 대학생들의 자료를 통합하여 분석한 결과, 지능 및 영어에 대한 자기이론이 학생들의 일반적 학업성취도와 영어 학업성취도를 통계적으로 유의미하게 예측하는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 주로 지능과 관련하여 연구된 자기이론을 외국어로서의 영어 학습 상황까지 확장하였다. 특히, 본 연구는 한국과 파키스탄 대학생들을 비교함으로써 문화권과 상관없이 자기이론이 외국어학습에 중요한 역할을 담당함을 시사한다.

Self-theories regarding general intelligence and English ability were measured from two countries (Korea and Pakistan) and their relationships with self-reported overall academic achievement and English language achievement were examined. No significant mean differences between the two countries were found regarding college students' self-theories. There were significant mean differences in overall academic achievement and English achievement between the two countries. Both the overall academic achievement and English achievement were significantly correlated with various self-theories while taking both samples together. Achievement measures were predicted by self-theories of general intelligence and English language ability. The current study highlighted the relationship between self-theories about general intelligence and English language ability and their relationship with self-reported achievement in two cultural contexts. This research also introduced new instruments to measure self-theories that can be used in studying self-theories in different domains.

키워드