Abstract
The purpose of this study is to investigate the effects of awareness of oral health on oral health status and oral health behavior with subjects of students in the middle school which is the important period when lifetime set of teeth is completed with eruption of the second molar tooth and complete set of permanent teeth, and provide the basic data for development of oral health program for adolescents. We examined oral condition and conducted the survey about students' awareness of oral health and behavior in the middle school located in JeonJu. As the results of oral examination, dental caries and malocclusion were higher in female students and periodontal disease was higher in male students (p < 0.038). There was no significant difference in awareness of oral health between male and female students. However, M = 4.08 out of 5 point scale, which was high. For oral health behaviors, female students (M = 4.508) was higher than male students (M = 4.257) in the question of 'I visit the dental office when my gums are bleeding'. Female students (M = 4.547) was higher than male students (M = 4.333) in the question of 'I use the dental floss after brushing my teeth'(p<0.05). Awareness of oral health gave the significant effect on the oral health behavior at 95 % confidence level. Therefore, the education for oral health behavior is required to improve oral health and studies are needed to present the development of program for awareness and knowledge of oral health affecting behavior.
본 연구는 제 2대구치가 맹출 하고, 영구치 치열이 완성을 이루어 평생 치열을 완성하는 중요한 시기인 중학생들 대상으로 구강보건인식이 구강건강상태와 구강건강행위에 어떠한 영향을 미치는지 조사하여 청소년들의 구강건강 프로그램 개발에 기초자료로 사용하고자 전주시 일부지역 소재의 중학교에 방문해 구강상태를 검진하고, 구강보건인식 및 행위에 대한 설문조사를 실시하였다. 구강검진 결과 치아우식증은 여학생이 치주질환은 남학생이 높게 나타났으며, 부정교합은 여학생이 높게 나타났다(p<0.038).구강보건인식은 남,녀간의 유의한 차이는 없었으나 5점 척도중 M=4.08로 높게 나타났다. 구강건강행위는 '잇몸에서 피가 날 때 치과를 방문한다.의 문항에서는 여학생(M=4.508)이 남학생(M=4.257)보다 더 높게 나타났다(p<0.05). '잇솔질 후 치과용 실을 사용한다'의 문항에서도 여학생(M=4.547)이 남학생(M=4.333)보다 더 높게 나타났다(p<0.05).구강보건인식은 구강건강행위에 95% 신뢰수준에서 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 구강건강을 증진하기 위해 구강건강행위에 대한 교육이 요구되며, 행위에 영향을 미치는 구강보건인식 및 지식에 대한 프로그램 개발을 제시하는 연구가 필요하다.