Mathematical Knowledge for Teaching and Teachers' Backgrounds: A study of U.S. Teachers

교수를 위한 수학적 지식과 교사의 배경: 미국 교사에 관한 연구

  • Received : 2013.07.30
  • Accepted : 2013.09.16
  • Published : 2013.09.30

Abstract

Teachers' mathematical knowledge for teaching (MKT) strongly influence student achievement (Hill, Rowan, & Ball, 2005). However, there is generally no record that shows the levels of teachers' MKT in schools and districts. Because of the limited resources, schools and districts need some criteria to decide how to distribute their resources to help teachers improve MKT. This study explores what factors in teachers' backgrounds are related to their levels of MKT. This article examines the relationships between the MKT of 336 elementary teachers and their demographic, educational, and teaching backgrounds. To measure MKT, I used a series of multiple-choice problems. The number of years teaching mathematics is not critical to these measures. Implications are discussed with regard to policy for mathematics teacher education.

교사가 어느 수준의 mathematical knowledge for teaching (MKT)를 가지고 있는가는 학생의 수학 성취도에 강력한 영향을 준다 (Hill, Rowan, & Ball, 2005). 그러나 학교나 지역 교육청이 교사의 MKT 수준에 대한 정보를 가지고 있지 않으므로, 어떤 교사들에게 MKT를 증진시킬 수 있는 기회와 재원을 줄 것인지 결정하기는 쉽지 않다. 본 연구는 교사들의 어떤 특징이 그들의 MKT 수준과 관련이 있는가를 탐구한다. 본 논문은 336명의 초등학교 교사들의 MKT와 그들의 인구학적 그리고 교육적 배경 및 교수 경험과의 관련성을 분석했다. 특히, 교사의 MKT를 측정하기 위해 본 연구는 객관식 평가 문항을 이용했다. 결국, 교수경력은 MKT 측정과 아무런 영향이 없음이 밝혀졌다. 본 연구의 결과와 관련하여 수학 교사 교육을 위한 정책에 대한 논의로 본 고를 마친다.

Keywords