DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Aesthetic Characteristics of the digital silhouette animation,

미셀 오슬로의 <밤의 이야기>를 통해 본 디지털 실루엣 애니메이션의 미학적 특성 연구

  • 문재철 (중앙대학교 첨담영상대학교 영상학과 애니메이션이론 전공) ;
  • 김영옥 (중앙대학교 첨담영상대학교 영상학과 애니메이션이론 전공)
  • Received : 2013.07.31
  • Accepted : 2013.08.29
  • Published : 2013.09.30

Abstract

Silhouette Animation has been recognized as a genre of animation since the very beginning of the animation history, and also Its segmental movement and Aesthetic expression has led a variety of semantic interpretations. Especially the French animation director, Michel Ocelot, recently integrated 3-dimensional digital to the silhouettes animation, and it extended the possibility of the silhouettes animation in many aspects. In his latest animation feature, , he showed how he made changes in 3-dimension by creating and evolving his own way and style of silhouette animation. Although mainstream digital animations preferably to show realistic images and motion, Michel Ocelot used very selective movement, subjective digital colors and extended space which couldn't be expressed in the way of creating traditional style of silhouette animation. This alternative slow movement and the unique aesthetics in 3-dimension emphasize the unconscious elements of color, composition, patterns, and it provides digitally enhanced images and pictorial impression. In addition, the acquisition of digital three-dimensional use of space made possible to provides the wider formative imagination to the audience. In this paper, we analyzed aesthetic characteristics of the digital silhouette animation, (2011), specially focusing on the aspects of Movement, Image, Space, which could not be found in the traditional silhouette animation. It is significant to obtain diversity of the future digital animation and its positive development. In addition, this provides opportunity to explore Michel Ocelot's new experiments and animation philosophy.

실루엣 애니메이션은 애니메이션의 시작을 알린 20세기 초반부터 애니메이션의 한 장르로 인정받아왔으며, 특유의 움직임과 조형성은 다양한 의미론적 해석과 조형적 활용을 가능케 해왔다. 특히 프랑스의 애니메이션 감독 미셀 오슬로는 실루엣 애니메이션에 디지털을 접목하여 실루엣 애니메이션의 확장 가능성을 끊임없이 모색하고 새로운 활로를 개척하고 있다. 최근작인 <밤의 이야기>는 3차원 입체로 실루엣 애니메이션을 제작함으로써 실루엣 애니메이션이 가지고 있던 고질적 한계들을 그만의 방식과 스타일로 진화시켰다. 오슬로 감독은 점점 더 사실적인 움직임을 지향하는 디지털 애니메이션의 흐름 속에서도 선택된 움직임과 대안적 요소들을 통해 느림의 미학을 제시한다. 뿐만 아니라, 정서, 감정 등의 무의식적 요소들을 강조하는 색채, 구도, 패턴 등을 그만의 방식으로 활용함으로써 이미지 범람의 시대에 절제되면서도 오히려 디지털로 강화된 회화적 인상과 이미지를 선사한다. 이와 함께 디지털의 획득으로 가능해진 3차원적 공간 활용은 관객들에게 더욱 폭넓은 조형적 상상력을 제공한다. 이 논문에서는 움직임, 이미지, 공간의 세 가지 범주에서 미셀 오슬로의 디지털 실루엣 애니메이션인 <밤의 이야기 Tales of the Night>(2011)의 진화된 미학적 특성들을 기존 전통적 기법의 실루엣 애니메이션과의 비교를 통해 분석 하였다. 이를 통해 <밤의 이야기>가 기존 실루엣 애니메이션 특유의 환영적 특징들을 새롭게 환기시키는 동시에, 여러 가지 제약으로 침체되었던 실루엣 애니메이션 제작에 디지털 접목을 통한 새로운 활기와 가능성을 모색하게 하였음을 발견하였다. 점점 더 획일화되어가는 디지털 애니메이션의 현 시점에서 이와 같은 디지털을 접목한 실루엣 애니메이션은 기존 아날로그 방식 특유의 정적 매력을 그대로 유지하면서도 디지털로 새로운 조형적 상상력을 극대화시킨다는 점, 그리고 이러한 부분들이 향후 디지털 애니메이션의 다양성 획득과 발전적 진화에 큰 보탬이 될 수 있다는 점에 있어서 충분한 연구 가치와 그 가능성을 지니고 있다고 볼 수 있다. 뿐만 아니라, 이를 통해 미셀 오슬로의 새로운 실험과 작품경향에 대해서도 살펴볼 수 있는 기회를 마련하고자 한다.

Keywords

References

  1. 진중권, 놀이와 예술 그리고 상상력, 휴머니스트, 2005.
  2. 데이비드 보드웰, 김숙 외 역, 영화스타일의 역사, 한울, 2010.
  3. 자크 오몽, 오정민 역, 이마주, 동문선, 2006.
  4. 제인 필링, 김세훈,한창완 역, 21세기 애니메이션의 혁명가들, 한울, 2003.
  5. 윤학로, 그림자 연극과 실루엣 애니메이션 영화 : 미셀 오슬로의 <프린스 앤 프린세스>를 중심으로, 프랑스문화예술연구 제28집, 2009년 여름호, pp.233-254.
  6. 장연이, 실루엣 애니메이션의 이미지에 나타난 내면의식: 미셀 오슬로의 '프린세스 앤 프린스'를 중심으로, 디지털 콘텐츠와 문화정책, 제3호, 2008, pp.87-99.
  7. Bendazzi, Giannalberto, Cartoons: One Hundred Years of Cinema Animation, Indiana University Press, 1995.
  8. Currel, David, Shadow Puppets & Shadow Play, the Crowood Press, 1994.
  9. Lamarre, Thomas, The Anime Machine, Univ Of Minnesota Press, 2009.
  10. Russett, Robert, Experimental Animation, Van Nostrand, Reinhold Company, 1977.
  11. 애니메이티드뷰, Azur & Asmar: Michel Ocelot's Quest For Tolerance, http://animatedviews.com/2009/azur-asmar-michel-ocelots-questfor-tolerance. 2013,07,18.
  12. 지브리월드, An Extensive Personal Interview with Director Michel Ocelot, http://www.ghibliworld.com/michel_ocelot_interview.html, 2013.07.11.
  13. 베를린국제영화제, www.berlinale.de, 검색어; Tales of night, 2013.07.21. http://www.berlinale.de/en/archiv/jahresarchive/2011/06_streaming_2011/06_S treaming_2011.html#item=396,
  14. IMDB, www.imdb.com, 검색어 : Michel Ocelot, 2013.07.11. WIKIPEDIA, Michel Ocelot, http://en.wikipedia.org/wiki/Michel_Ocelot, 2013.06.15.
  15. WIKIPEDIA, Silhouette Animation,http://en.wikipedia.org/wiki/Silhouette_animation, 2013.06.15.