DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Satisfaction of Merchants & Customers on Facility Modernization Project by Integration & Move Method of Traditional Market - in the Case of Naju Moksagoeul Market

통합·이설방식의 전통시장 현대화 사업에 대한 상인과 고객의 만족도 분석 - 나주목사고을시장을 사례로

  • Received : 2013.08.11
  • Accepted : 2013.09.23
  • Published : 2013.09.30

Abstract

This study aims at reviewing satisfaction on facility modernization project of traditional market by case study on integration & move method of 2 markets (Seongbuk 5 day market & Geumgye daily market). Following this study, it asked 182 merchants & customers at Naju Moksagoeul Market about satisfaction and performance on integration & move and the facility modernization project of traditional markets. According to results of the survey, not only merchants but also customers are satisfied with the modernization project. But in detail, valuations between 5 days market and daily market, and between merchants and customers are different. For example, merchants regard as negative, but customers as positive about move of the markets from city to outside. About half of respondents answer that number of market visits and sales volume after move of the markets are higher than before. More than 80% of respondents answer that culture & tourism market programs are helpful to the market revitalization.

Keywords

References

  1. 김광재․조현구, 2012, 문화관광형 전통시장 육성사업의 만족도 분석 - 온양온천시장과 광주양동시장을 중심으로, 한국민족연구원, 민족연구, 52(0), 147-167.
  2. 김기희, 2010, 대전 전통시장 활성화를 위한 시장별 유형화 및 발전방안, 한국재래시장학회, 재래시장연구 제3호, 29-53.
  3. 김성훈․한재환, 2011, 소비자 인식분석을 통한 재래시장의 활성화 방안, 농촌경제, 34(3), 59-77.
  4. 김수암.황보윤, 2010, 전통시장 선진화를 위한 제도 개선에 관한 연구, 한국벤처창업학회, 벤처창업연구, 5(4), 69-94.
  5. 김유호, 2013, 전통시장 현대화사업이 상권활성화에 미치는 영향 연구 - 시설현대화사업을 중심으로, 전주대학교 대학원 박사학위논문.
  6. 김흥렬, 2011, 지역축제체험이 만족도와 문화관광형 전통시장 이미지에 미치는 영향 연구 - 2011년 금산세계인삼엑스포를 중심으로, 한국호텔관광학회, 호텔관광연구, 43(0), 69-81.
  7. 김흥렬․허중욱, 2012, 문화관광형 전통시장의 관광 매력성, 만족 및 행동의도 관계 연구, 대한관광경영학회, 관광연구, 26(6), 141-155.
  8. 김희영, 2010, 재래시장 현대화사업의 효과분석 및 활성화방안에 관한 연구 : 영천공설시장을 사례로, 대구대학교 대학원 석사학위 논문.
  9. 남윤형, 2011, 전통시장 지원정책 방향 재정립에 관한 연구, 중소기업연구원.
  10. 남윤형.류태창.홍경구, 2010, 전통시장 및 상점가 활성화 방안의 모색, 대한국토.도시계획학회, 대한국토도시계획학회, 도시정보, 345, 3-18.
  11. 남윤형․전인우, 2011, 전통시장 지원정책방향 재정립에 관한 연구, 중소기업연구원
  12. 류태창․최봉문․변충규, 2011, 지역밀착형 전통시장 육성지원제도에 관한 연구-소도읍을 중심으로, 시장경영진흥원
  13. 문지효, 2012, IRIO 모델을 이용한 전통시장 활성화 사업의 경제적 파급효과 분석, 대한관광경영학회, 관광연구, 27(1), 175-193.
  14. 서병일, 2007, 현대화사업을 통한 재래시장 활성화 방안 : 중랑구 "동원골목시장"을 중심으로, 대진대학교 법무행정대학원 석사학위 논문.
  15. 시장경영지원센터, 2008, 지역상권 활성화 한국형 모델에 관한 연구, 중소기업청.
  16. 시장경영진흥원, 2010, 2010년도 전통시장 활성화수준 평가 분석.
  17. 시장경영진흥원, 2011, 제2회 전통시장 활성화 컨퍼런스 자료집.
  18. 신창락․김영애, 2012, 문화관광중심의 정선전통시장의 활성화를 위한 전략, 한국유통경영학회, 유통경영학회지, 15(5), 5-16.
  19. 이용재, 2011, 전통시장 상권활성화 방안에 관한 연구 : 전주시 중앙시장을 중심으로. 전주대학교 행정대학원 석사학위 논문.
  20. 이준호․김영․김경훈, 2013, 전통시장 시설 현대화 사업이 전통시장 활성화에 미치는 영향 분석 - 진주 유등시장을 중심으로, 한국지역개발학회, 25(1), 233-250.
  21. 임용택.전석모, 2010, 전통시장의 유형별 특성과 활성화 방안, 한국지역발전학회, 지역발전 연구, 10(1), 165-189.
  22. 정금호, 2010, 전통시장 시설현대화에 따른 이용자의 중요도-성취도 변화에 관한 연구, 대한건축학회, 대한건축학회지, 12(4), 31-39.
  23. 중소기업청, 2013.5., 2013년 문화관광형 시장육성계획.
  24. 허소영, 2013, 전통시장 상인역량강화를 통한 시장 활성화효과 분석 - 수원 못골시장 사회적 '기업 활용을 중심으로, 서울시립대학교 대학원 석사학위논문.
  25. 황영순․박상필, 2013, 전통시장 활성화 지원사업에 대한 성과분석, 부산발전연구원.