DOI QR코드

DOI QR Code

유량 제어장치인 가변스로틀밸브의 기하학적 형상변화에 따른 공기역학 특성분석 연구

A numerical study on the aerodynamic characteristics of a variable geometry throttle valve(VGTV) system controlling air-flow rate

  • 조현성 (서울과학기술대학교 NID융합기술대학원) ;
  • 김철호 (서울과학기술대학교 기계자동차공학과)
  • 투고 : 2013.03.22
  • 심사 : 2013.04.26
  • 발행 : 2013.05.31

초록

가솔린엔진의 출력제어를 위해 나비형(butterfly-type) 스로틀밸브가 응용되고 있다. 그러나 기존의 나비형 스로틀밸브는 밸브 후방에서 발생하는 강한 와류현상으로 인해 매우 큰 흡입 유로의 저항을 유발하게 된다. 이러한 유로저항은 엔진의 체적효율(volumetric efficiency)을 떨어뜨려 궁극적으로 엔진의 출력과 효율에 부정적인 영향을 미치게 된다. 본 연구에서는 CFD수치해석 기법을 이용하여 기존 나비형 스로틀밸브의 문제점 개선을 위해 제안한 벤투리형(venturi-type) 가변스로틀밸브(VGTV)의 공기역학적 작동특성에 관해 알아보았으며, 본 장치의 유량과 저항계수($K_L$)의 변화특성 분석을 통해 가솔린엔진의 체적효율 개선효과를 평가하는데 연구의 목적을 두고 있다. 본 연구를 통해 기존의 나비형 스로틀밸브에 비해 새롭게 제안된 벤투리형 가변스로틀밸브의 유로저항이 평균 49.0%정도 개선된다는 사실을 알 수 있었으며, 이는 엔진의 체적효율과 출력에 매우 큰 영향을 줄 것으로 기대된다.

A butterfly throttle valve has been used to control the brake power of an SI engine by controlling the mass flow-rate of intake air in the induction system. However, the valve has a serious effect on the volumetric efficiency of the engine due to the pressure resistance in the induction system. In this study, a new intake air controlling valve named "Variable Geometry Throttle Valve(VGTV)" is proposed to minimize the pressure resistance in the intake system of an SI engine. The design concept of VGTV is on the application of a venturi nozzle in the air flow path. Instead of change of the butterfly valve angle in the airflow field, the throat width of the VGTV valve is varied with the operating condition of an SI engine. In this numerical study, CFD(computational fluid dynamics) simulation technique was incorporated to have an aerodynamics performance analysis of the two air flow controlling systems; butterfly valve and VGTV and compared the results to know which system has lower pressure resistance in the air intake system. From the result, it was found that VGTV has lower pressure resistance than the butterfly valve. Especially VGTV is effective on the low and medium load operating condition of an SI engine. The averaged pressure resistance of VGTV is about 49.0% lower than the value of the conventional butterfly throttle valve.

키워드

참고문헌

  1. J. Heywood, Internal Combustion Engine Fundamentals, McGraw-Hill book company, pp. 207-208, 1986.
  2. Auto Tech, Engine Training Manuel, page 96, 2000. (in Korean)
  3. S. V. Patankar, Numerical Heat Transfer and Fluid Flow, Hemisphere Publishing Corp., 1980.
  4. CHAM, PHOENICS User Guide Version 3.6 , pp.24.2-24.4 and pp.26.1-26.3, 2006.
  5. Y. A. Cengel and J. M. Cimbala, Fluid Mechanics (Fundamentals & Applications), 2nd ed, McGraw-Hill, pp. 446-451, 2006.
  6. C. H. Kim, General Performance Analysis of a Gasoline Engine, Technical Report No.1, Department of Automotive Engineering, Seoul National Univ. of Technology, 2008 (in Korean).