Abstract
The purpose of this paper is to study the effects of the competitiveness of intermediate goods and enterprise's core competency on customer value and enterprise performance. And it is the first time to investigate the intermediate product competitiveness with the variable of interest to recent corporate values and corporate customers with business performance by exploring their relationships. Intermediate products, which the competitiveness of products that target structure is introduced for the first time, and the relationships between intermediate goods competitive and product reliability, intermediate goods competitive and product innovation are studied in this paper. Further research on integral, modular, valuable, durability, by measuring parameters such as product innovation and product reliability are also conducted. Eight hypotheses are introduced for statistical hypothesis testing. Employees and typical intermediate products in electronic companies in China and South Korea are investigated. SPSS and AMOS models are applied to perform the statistical analysis. Analysis of the proposed models is fit to an acceptable level. Research results and limitations are discussed, and useful conclusions are drawn.
본 연구는 기업체에서 직원 내부고객이 지각하는 기업의 중간재경쟁력 및 기업의 핵심역량과 내부고객가치 및 기업성과의 관계를 밝혀내고자 하는 데 목적이 있다. 또한 문화적 환경적 차이가 있는 한국과 중국의 전자기업 내부고객을 대상으로 각각 표본을 선정하여 각국 내부고객들의 고객가치와 기업성과 간의 차이를 검정하고자 한다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 본 연구는 한 중 간 차이 비교연구와 연구모형의 검정으로 나누어 각각의 연구목적에 맞게 연구를 진행한다. 한 중 간 차이 비교연구는 한국과 중국 내부직원들의 기업 중간재경쟁력과 기업의 핵심역량에 대한 지각 차이를 검정한다. 또한 제품의 혁신성과 제품의 신뢰성이 고객가치에 미치는 영향에 관한 차이 검정을 실시한다. 그리고 한국과 중국 내부직원들의 기업의 제품에 대한 지각 차이 검정을 진행한다. 그리고 연구모형의 검정에서는 한국과 중국의 내부직원들이 느끼는 가치와 기업성과에 대한 관계의 점정을 통해 연구를 진행한다.