DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Elements of CM Firms' Competitive Strategy

경쟁전략요소에 대한 CM기업의 인식에 관한 연구

  • 백승룡 (세종대학교 대학원 건축학과) ;
  • 김한수 (세종대학교 건축학과)
  • Received : 2013.05.28
  • Accepted : 2013.06.24
  • Published : 2013.09.30

Abstract

As the level of competition has increased in the construction management market, it becomes a critical issue for CM firms to secure competitive edges. The objective of the study is to investigate elements of competitive strategy as perceived by CM firms and to discuss key features and implications. Michael Porter's Competitive Strategy Model was used as a framework to analyse the elements under three strategy categories. A major finding includes that Differentiation Strategy is generally perceived most important strategy category but, depending on the group to which a CM firm belongs, there exist a gap in the perception. However, regardless of the group, Cost Leadership is commonly considered least important strategy category. In particular, lowest-bidding strategy element showed the least importance. Understanding CM firms' perceptions on elements of competitive strategy provides an insight into CM firms' current strategy directions and can be useful for future tuning in a firms' own strategy.

CM시장에서의 경쟁이 심화되고 있는 상황에서 CM기업이 경쟁우위를 점하는 것은 매우 중요한 기업 현안이다. 이를 위해서는 적합한 경쟁전략을 갖추어야 하고 이를 통해 지속적으로 경쟁우위를 확보할 필요가 있다. 본 연구의 목적은 CM시장에서 경쟁우위를 점하기 위해 CM기업들이 중요하게 여기는 경쟁전략요소를 분석하고 이들 경쟁전략요소에서 나타나는 주요 특징과 시사점을 도출하는데 있으며 마이클 포터(Michael Porter)의 경쟁전략모델을 분석방법론으로 활용하였다. 연구 결과, 상위그룹에서는 차별화전략을 중요시 여기는 반면, 하위그룹에서는 집중화전략을 중요시 여기는 것으로 나타났다. 그러나 원가우위전략은 상하위 그룹에서 동일하게 상대적으로 중요도가 낮은 경쟁전략으로 인식되고 있는 것으로 나타났다. 비록 상하위 그룹에 따라 각 경쟁전략요소의 세부적인 순위에는 차이가 있었지만 종합적으로 보면 특화된 CM서비스 제공이 중요한 경쟁전략요소로 인식되고 있었다. CM기업의 경쟁전략요소에 대한 이해는 현재 CM기업들이 중요하게 생각하는 경쟁전략의 방향성과 내용을 파악할 수 있게 하며 향후 자사(自社)의 경쟁전략 수립을 위해 유용하게 활용될 수 있다.

Keywords

References

  1. 강미선 (2010). "농촌관광마을 지도자의 경영능력평가 지표개발 연구", 세종대학교 석사학위논문
  2. 강성근 (2000). "수요자 중심의 건설시장 변화에 대응하는 중소건설업체의 경쟁전략에 관한 연구", 한양대학교 석사학위논문
  3. 고세훈 (2011). "중소벤처기업의 경쟁전략과 경영성과 간의 구조적 관계에 관한 실증 연구", 건국대학교 박사학위논문
  4. 김상철.박찬정.이상엽.손재호 (2007). "대형시공사의 사업관리 역량 강화를 위한 교육 전략 수립에 관한 연구", 한국건설관리학회 논문집, 제8권 제5호, 한국건설관리학회, pp. 109-118
  5. 김주영 (2012). "가중치 적용 점수 환산법을 이용한 항공기 전투 생존성 연구", 세종대학교 석사학위논문
  6. 김찬규 (2011). "중소형 CM 사업자의 시장참여 증대와 발전전략에 관한 연구", 대한건축학회논문집 구조계, 제27권 제5호, pp. 127-134
  7. 김한수 (2012). CM경기동향, 통권 제6호, 세종대학교 건설관리혁신연구실
  8. 김효영 (2002). "발주자 수행형 CM의 요소기술과 그 정착방안에 관한 연구", 연세대학교 석사학위논문
  9. 류한국.김선국.이현수 (2006). "SWOT 분석을 통한 건설기업의 공기경쟁력 강화 전략", 한국건설관리학회 논문집, 제7권 제2호, 한국건설관리학회, pp. 109-117
  10. 문창호 (2012). "경쟁전략과 최고경영자 특성 사이의 적합성이 성과에 미치는 영향", 대한경영학회지, 제25권 제8호, pp. 3335-3355
  11. 손은호 (2006). "호텔기업의 핵심역량과 경쟁전략 간의 적합성이 경영성과에 미치는 영향", 경기대학교 박사학위논문
  12. 손창백 (2013). "CM 전문회사 단장 활용실태 및 개선방안", 한국건설관리학회 논문집, 제14권 제2호, 한국건설관리학회, pp. 87-95 https://doi.org/10.6106/KJCEM.2013.14.2.087
  13. 송연주.박지철.김한수 (2007). "CM기업의 마케팅 전략 및 방법의 특징에 관한 연구", 대한건축학회논문집 구조계, 제23권 제12호, pp. 165-172
  14. 송지준 (2011). 논문작성에 필요한 SPSS/AMOS 통계분석방법, 서울 21세기사
  15. 신성호 (2011). "경영전략과 예산시스템의 이용이 예산슬랙, 관리적 단기지향성, 그리고 경영성과에 미치는 영향", 서강대학교 박사학위논문
  16. 신진교 (2002). "경쟁전략, 인적자원관리 및 조직성과에 관한 실증연구", 한국전략경영학회, 전략경영연구 제5권 제1호, pp. 1-26
  17. 윤성익 (2008). "미국 CM 社 분석을 통한 국내 CM 벤치마킹전략", 한양대학교 석사학위논문
  18. 이장우 (2003). "벤처기업의 기업가, 환경, 전략, 그리고 조직구조 특성과 성과변화", 한국경영과학회, 한국경영과학회지 제28권 제2호, pp. 35-59
  19. 이정실 (2007). "AHP를 이용한 호텔 선택에 관한 연구", 한국관광레저학회, 관광레저연구 제19권 제3호, pp. 167-186
  20. 이종학.이동희.전달영 (2006). "골판지 상자 제조기업의 전략유형이 애로요인에 따라 기업성과에 미치는 영향", 충북대학교 산업경영연구소, 산업과 경영 제19권 제1호, pp. 371-388
  21. 장세진 (2010). 글로벌 경쟁시대의 경영전략, 박영사
  22. 정대령.유병기.김재준 (2005). "국내 건설부문 전략군 분석을 통한 전략군집분류", 한국건설관리학회 논문집, 제6권 제2호, 한국건설관리학회, pp. 102-110
  23. 조근태 (2003). 계층분석적 의사결정, 동현출판사
  24. 추승엽.유정민.임성준 (2009). "경영환경, 경쟁전략 및 기업 내부역량 간의 적합성이 성과에 미치는 영향에 관한 연구", 한국전략경영학회, 전략경영연구 제12권 제1호, pp. 101-126
  25. 홍성호.김은미.이동욱 (2010). "건설기업의 경영전략 유형과 핵심역량과의 관계에 관한 연구", 대한토목학회 논문집, 제30권 제6호, pp. 641-654
  26. 황지현 (2011). "호텔 기업의 내부역량이 경쟁전략 유형 및 상대적 성과우위에 미치는 영향", 세종대학교 박사학위논문
  27. Miles, R. E. and Snow, C. C. (1978). "Organizational Strategy, Structure, and Process.", McGraw-Hill, NY
  28. Miller, D. (1986). "Configurations of Strategy and Structure: Toward a Synthesis." Journal of Strategic Management, 7(3), pp. 233-249 https://doi.org/10.1002/smj.4250070305
  29. Ortega, M. J. R. (2010). "Competitive Strategies and Firm Performance: Technological Capabilities' Moderating Roles." Journal of Business Research, 63, pp. 1273-1281 https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2009.09.007
  30. Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy. Techniques for Analyzing Industries and Competitors, New York: Free Press.
  31. Powers, T. F. and Hsu, C. H. C. (2002). Introduction to the Hospitality Industry, JohnWiley&Sons, NY
  32. Powers, T. F. and Hsu, C. H. C. (2002). Marketing Hospitality, 3rd Edition, JohnWiley&Sons, NY
  33. Schaffer, J. D. (1987). "Competitive Strategies in the Lodging Industry." International Journal of Hospitality Management, 6(1), pp. 33-42 https://doi.org/10.1016/0278-4319(87)90007-7
  34. Woodside, A. G. and Sullivan, D. P. and Trappey III, R. J. (1999). "Assesing Relationships among Strategic Types, Distinctive Marketing Competencies, and Organizational Performance." Journal of Business Research, 45, pp. 135-146 https://doi.org/10.1016/S0148-2963(97)00232-4