DOI QR코드

DOI QR Code

웹 기반 협력학습 환경에서 학습자간 상호작용의 매개효과 관한 연구

A Study on the Mediating Effect of Interaction among Learners in a Web Based Collaboration Learning Environment

  • 이동훈 (YBM시사닷컴) ;
  • 이상곤 (한국기술교육대학교 산업경영학부)
  • 투고 : 2013.04.26
  • 심사 : 2013.06.13
  • 발행 : 2013.06.30

초록

The purpose of this study is to verify the mediating effect of interaction among learners in a Web Based Collaboration Learning (WBCL) environment. 254 Korean college students served as test subjects and during the 4 weeks of research period, they studied the Test of English for International Communication (TOEIC) in a web-based collaborative learning system. The interaction between learners was looked into by categorizing the concept into task oriented information sharing activities and relationship oriented communication activities and analyzing the causal relationship between the two activities. Learning performances were measured in individual level. The results are as follows. First, task oriented information sharing activities effect positively on relationship oriented information sharing activities. Second, the managerial characteristics of WBCL had a positive effect on interaction between learners but the systematic characteristics had partial influence on interaction between learners. Third, the interaction between learners completely interconnects the managerial characteristics of WBCL and learning performance but partially interconnects the systematic characteristic of WBCL and learning performance. In conclusion, this study implies that managerial and systematic characteristics of WBCL should be considered on the preferential basis for the WBCL to become successful and interactive activities such as information sharing and communication should be encouraged to be active from a small-size WBCL perspective.

키워드

참고문헌

  1. 가민경, 김봉현, 김승연, "TGT 모형을 활용한 웹 기반의 협동 e-Learning 시스템 설계", 한국콘텐츠학회, 제4권, 제2호(2006), pp.776-779.
  2. 강명희, 김민정, 이수지, 김혜선, "웹 기반 협동학습에서 학습자의 5요인 성격 특성이 상호 작용과 성취도에 미치는 영향", 교육정보미디어연구, 제14권, 제3호(2008), pp.197-223.
  3. 강소라, 김민수, 양희동, "그룹지원 시스템(GSS) 의 사용 및 성과에 대한 집단의 전유방식의 영향 : 위계적 선형모형을 이용한 다수준 접근법을 중심으로", 경영학연구, 제35권, 제3호 (2006), pp.935-959.
  4. 강인애, "PBL과 성찰저널(reflective journal) : 삼성전자의 변화유도형 리더십 개발을 위한 팀리더과정사례", 산업교육연구, 제4권(1998), pp.3-27.
  5. 강인애, PBL의 이론과 실제, 문음사, 2003.
  6. 권성연, "e러닝 환경에서 학습양식과 학습 활동 선호도 및 학습 전략 사용과의 관계분석", 교육정보미디어연구, 14권, 제4호(2003), pp. 141-171.
  7. 고윤정, 고일상, 강주선, "Web-PBL 환경에서 커뮤니케이션 강화가 학습 성과에 미치는 영향", 한국경영정보학회, 제16권, 제4호(2006), pp.179-202.
  8. 김득준, "웹 기반 협력학습 모형과 지원도구 분석 웹 기반 협력학습 모형과 지원도구 분석", 한국교육논단, 제6권, 제1호(2007), pp.25-44.
  9. 김명랑, 박인우, "웹 기반 협동학습에서 상호 의존성이 학업성취도에 미치는 영향", 교육과학연구, 제40권, 제1호(2009), pp.89-116.
  10. 김선동, 천우천, "웹 기반 협동학습(WECOL) 시스템의 설계 및 구현", 한국인터넷정보학회, 제3권, 제2호(2002), pp.158-161.
  11. 김수환, 한선관, "기술수용 모형을 이용한 소셜 네트워킹 기반 토의 학습의 효과 분석", 정보교육학회, 제15권, 제4호(2001), pp.571-578.
  12. 박성복, "오프라인 모임을 통한 온라인 커뮤니티 애착에 관한 탐색적 연구", 언론과학연구, 제6권, 제3호(2006), pp.179-203.
  13. 박인옥, "문제중심학습(PBL)이 문제해결력에 미치는 효과 연구 : 합리적 소비에 대한 효과를 중심으로", 한국사회과교육연구학회, 제40호(2001), pp.162-188.
  14. 서인석, "소프트웨어 개발 팀의 커뮤니케이션과 팀 효과성에 관한 연구", 경영교육연구, 제34권(2004), pp.17-42.
  15. 서희진, 강명희, "온라인 학습공동체에서 학습자 특성, 학습자간 상호작용, 학습결과간의 관계 분석", 교육공학연구, 제21권, 제2호(2005), pp.1-28.
  16. 엄소연, 웹 기반 협력학습 성과에 대한 학습자 특성과 학습자간 상호작용의 예측력 규명, 석사학위논문, 이화여자대학교, 2010.
  17. 왕경수, "웹 기반 협동학습에서의 상호작용 증진 방안 탐색", 교육정보방송연구, 제9권, 제4호(2003), pp.169-178.
  18. 윤필현, 구경원, "팀장의 변혁적 리더십과 팀원의 개인효과성간의 관계에 관한 다수준 분석 : 인지된 이질성, 집단효능감, 자기효능감의 역할을 중심으로", 한국인력개발학회, 제12권, 제3호(2007), pp.100-120.
  19. 이동훈, 이상곤, 이지연, "웹 기반 협동학습 시스템에서 주관적 규범과 사회적 상호작용이지속적 사용의도에 미치는 영향," 한국IT서비스학회지, 제7권, 제4호(2008), pp.121-129.
  20. 이동훈, 협력학습 시스템을 통한 이러닝의 효과적인 활용에 관한 연구 : 협력적 상호작용 활동 중심으로, 박사학위논문, 한국기술교육대학교 , 2011.
  21. 이승희, 김동식, "웹 기반 학습환경에서 협력적 성찰이 문제해결 수행 및 과정에 미치는 영향", 교육공학연구, 제19권, 제1호(2003), pp.131-159.
  22. 이웅규, 이종기, "e-Learning에서의 학습 환경과 학습자 자기효능감이 학습유효성에 미치는 영향", 경영정보학연구, 제16권, 제1호 (2006), pp.1-21.
  23. 이인숙, "대학 집합수업과 통합된 웹 기반 온라인수업 학습자의 인식 및 학습유형 분석", 교육공학연구, 제15권, 제1호(1999), pp.197-218.
  24. 이정자, "그룹활동을 통한 의사소통능력 신장 연구 : 과제수행 중 상호작용을 중심으로", 국제한국어교육학회, 제12권, 제2호(2001), pp. 29-52.
  25. 이충식, IT 프로젝트 팀 관리자의 임파워링 리더십이 팀 성과에 미치는 영향 : 팀 효능, 지식공유, 흡수역량을 매개효과로 하여, 석사학위논문, 연세대학교, 2010.
  26. 이희주, 교사와 또래와의 상호작용에 따른 Scaffolding 유형과 문제해결력의 차이 분석, 석사학위논문, 한국교원대학교, 2000.
  27. 임병노, "토론기반의 온라인 학습환경에서 교수자 역할과 운영전략", 교육발전연구, 제21권, 제1호(2005), pp.79-100.
  28. 임정훈, 웹 기반 문제해결학습 환경에서 소집단 협동학습 전략이 온라인 토론의 참여도와 문제해결에 미치는 효과, 박사학위논문, 서울대학교, 1998.
  29. 전유영, "협동학습(Cooperative Learning)에 대한 선행연구 고찰 : 국외 선행연구 분석을 중심으로", 한국교육문제연구, 제25권, 제2호(2007), pp.125-151.
  30. 조일주, 정재엽, "웹 기반 동시적 토론학습에 서 학습능력 및 성격특성에 따른 집단구성이 학습자의 상호작용에 미치는 효과", 학습자중심교과교육연구, 제7권, 제2호(2007), pp. 233-255.
  31. 한안나, "온라인 토론학습의 영향요인에 대한 학습자의 중요도 및 실행도 인식 분석", 교육정보미디어연구, 제14권, 제2호(2008), pp. 129-158.
  32. 황홍익, "가상기업 모둠 조직 운영을 통한 학생의 의사소통 능력 향상 PBL 수업 : 상업정보계고등학교 회계원리", 상업교육연구, 제24권, 제3호(2010), pp.25-48.
  33. 홍경선, "웹 기반 협동학습에서의 학습자 상호작용 연구", 교육인류학연구, 제2권, 제3호(1999), pp.83-99.
  34. Agarwal, R., E. Karahanna. "Time flies when you're having fun : cognitive absorption and beliefs about information technology usage", MIS Quarterly, Vol.24, No.4(2000), pp.665-694. https://doi.org/10.2307/3250951
  35. Arnold, J., S. Arad, J. Rhoades, and F. Drasgo, "The empowering leadership questionnaire : The construction and validation of a new scale for measuring leader behaviors", Journal of Organizational Behavior, Vol.21, No.3(2000), pp.249-269. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1379(200005)21:3<249::AID-JOB10>3.0.CO;2-#
  36. Barclay, D., R. Thompson, and C. Higgins, The partial least squares (PLS) approach to causal modeling : Personal computer adoption and use as an illustration, In Urs E. Gattiker and Walter de Gruytrer(eds), Technology Studies, 1995.
  37. Bass, B. M. and B. J. Avolio, Transformational leadership development : Manual for the multifactor leadership questionnaire, CA : Consulting Psychologist Press, Palo Alto 1990.
  38. Bhattacherjee, A. and C. Sanford, "Influence Processes for Information Technology Acceptance : An Elaboration Likelihood Model", MIS Quarterly, Vol.30, No.3(2006).
  39. Borges, M. R. S., N. Santos, and F. M. Santoro, Computer-Supported Cooperative Learning Environments : A Framework for Analysis, In B. Collis and R. Oliver (Eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications, (1999), pp.62-67.
  40. Burton, L. J. and J. Sztaroszta, The relationship among conceptions of knowledge, approaches to learning, personality, and academic success, In : 42nd Australian Psychological Society Annual Conference, Brisbane, Australia, 2007.
  41. Cathcart, R. S. and L. A. Samovar, Small group communication, Dubuque, IA : Win. C. Brown Publishers, 1992.
  42. Chin, W. W., The Partial Least Squares Approach to Structural Equation Modeling, In Marcouldies, G. A.(ed.), Modern Methods for Business Research, New Jersey, (1998), pp.295-336.
  43. Cohen, J., Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.), New York : Academic Press, New York.
  44. Davenport, T. H. and L. Prusak, Working Knowledge : How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, 1998.
  45. Dennen, V., "Task structuring for on-line problem based learning : A case study", Educational Technology and Society, Vol.3, No.3(2000), pp.329-339.
  46. Efron, B. and R. Tibshirani, An Introduction to the Bootstrap. Chapman and Hall, New York, London, 1993.
  47. Fornell, C. and D. Larcker, "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error", Journal of Marketing Research, Vol.18(1981), pp. 39-50. https://doi.org/10.2307/3151312
  48. Gilbert, L. and D. R. Moore, "Building Interactivity into Web Courses : Tools for Social and Instructional Interaction", Educational Technology, Vol.38, No.3(1998), pp.29-35.
  49. Hair, J. F., R. L. Tatham, R. E. Anderson, and W. Black, Multivariate Data Analysis, 5th Edn., Prentice Hall International, Englewood Cliffs, New Jersey, London, (1998), pp.169-215.
  50. Holland, J. and S. M. Baker, "Customer Participation in Creating Site Brand Loyalty", Journal of Interactive Marketing, Vol.15, No.4(2001), pp.34-45. https://doi.org/10.1002/dir.1021
  51. House, R. and T. Mitchell, Path-Goal Theory of Leadership, Decision Making : An Organizational Behavior Approach, (1986), p.23.
  52. Hulland, J., "Use of partial least squares (PLS) in strategic management research : a review of four recent studies", Strategic Management Journal, Vol.20, No.2(1999), pp.195-204. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(199902)20:2<195::AID-SMJ13>3.0.CO;2-7
  53. Koh and Kim, "Virtual Community Dynamics-A Conceptual Framework and Empirical Validation", 한국경영정보학회 학술대회 논문집 Vol.2002 No.1(2002), pp. 91-98.
  54. Koriji, T., Y. Ogawa, and T. Watanabe, "Agent-oriented Supported Environment in Web-based Collaborative Learning", Journal of Universal Computer Science, Vol.7, No.3(2001), pp.226-239.
  55. Liao, S. et al., "Knowledge sharing, absorptive capacity, and innovation capability : an empirical study of Taiwan's knowledgeintensive industries", Journal of Information Science, Vol.33, No.3(2007), pp.332-340.
  56. Moon, J. and Y. Kim, "Extending the TAM for a World-Wide-Web Context", Information and Management, Vol.38, No.4(2001), pp.217-230. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(00)00061-6
  57. Moore, M. G. and G. Kearsley, Distance education; A systems view, Belmont; Wads worth publishing Company, 1996.
  58. Norman, K., Collaborative interactions in support of learning : models, metaphors and management, in R. Hazemi, S. Hailes and S. Wilbur(Eds.), The digital university : Reinventing the academy(39-53). NY : Springer-Verlag, 1998.
  59. Puntambekar, S., "Analyzing collaborative interactions : Divergence, shared understanding and construction of knowledge", Computers and Education, (2005), pp.1-20.
  60. Romiszowski, A. J. and R. Mason, Computer-mediated communication. In Jonassen, D.H.(Ed.), Handbook of research for educational communications and technology. NY : Pretice Hall International, 1996.
  61. Rosenberg, E-Learning : Strategies for Delivering Knowledge in the Digital Age, McGraw-Hill Education, 2000.
  62. Straub, D. W., M. Keil, and W. H. Brenner, "Testing the technology acceptance model across cultures : A three country study", Information Management, Vol.33(1997), pp. 1-11. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(97)00026-8
  63. Venkatesh, V. and F. D. Davis, "A theoretical extension of the technology acceptance model : Four longitudinal field studies", Management Science, Vol.46, No.2(2000), pp. 186-204. https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926
  64. Veerman, A. and E. Veldhuis-Diermanse, Collaborative learning through computermediated communication in academic education. Proceedings of the Computer support for Collaborative Learning Conference (CSCL), (2001), pp.625-632.
  65. Vieville, C., An asynchronous collaborative learning system on the web. in R. Hazemi, S. Hailes and S. Wilbur(Eds.), The digital university : Reinventing the academy, (1998), pp.99-113.
  66. Wang, Y., X. Li, and R. Gu, "Web-Based Adaptive Collaborative Learning Environment Designing", Advances in Web-Based Learning-ICWL, Lecture Notes in Computer Science 3143, (2004), pp.163-168.
  67. Zhang, S. and C. P. Fulford, "Are interaction time and psychological interactivity the same thing in the distance learning television classroom?", Educational Technology, Vol.34, No.6(1994), pp.58-64.