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Social Relation of Cyber Sports Supporter's Community and Social Capital

사이버 스포츠서포터스 공동체의 사회적 관계와 사회적 자본

  • Received : 2013.06.11
  • Accepted : 2013.06.27
  • Published : 2013.08.31

Abstract

This study examined social relation of cyber sports supporter's community and social capital as time passes. This study selected spectator sports supporters of cyber sports community based on number of number and history of cyber sports supporter. This community is a representative supporter's club of spectator sports. This study utilized 1,848 members accumulated during three month. To analyze data, Netminer 4.0 and social network analysis were used. The conclusion is following: First, social relation of cyber sports supporter's community showed up dynamic change. Second, social capital of cyber sports supporter's community shows Sports events and training schedules, player transfer, manager, record, game watching and TV watching, cheering, cheering uniform and tools, players, teams and clubs, game photos and video, etc. This is the poor-get-poorer and the rich-get-richer phenomenon.

본 연구는 시간의 경과에 따라 사이버 스포츠서포터스 공동체의 사회적 관계 구조 변화를 탐색한 다음, 온라인상에서 축적된 사회적 자본의 유형을 규명하였다. 이 연구에서는 관람스포츠 가운데 서포터스의 회원 수가 많고, 매우 활발하게 활동하고 있는 그랑블루를 선정하였다. 이 연구에서는 사이버 스포츠서포터스 공동체가 태동된 후부터 3개월간의 게시판 내용을 주요 분석대상으로 삼았다. 최초 1개월간의 게시판은 630명, 2개월간의 게시판은 977명, 그리고 3개월간의 게시판은 1,848명이 활동하고 있었다. 자료분석은 넷마이너 4.0을 이용하였다. 결론은 다음과 같다. 첫째, 사이버 스포츠서포터스 공동체의 사회적 관계는 역동적으로 변화하는 양상을 보였다. 컴퍼넌트와 연결망 지수는 시간의 경과에 따라 변화하는 양상을 보였다. 둘째, 사이버 스포츠서포터스 공동체의 사회적 자본은 운동경기 및 훈련일정, 선수이적, 감독, 성적, 경기관람 및 시청, 응원, 응원복 및 응원도구, 선수, 팀 및 구단, 경기사진 및 동영상의 도구적인 사회적 자본, 기타 등으로 나타났다. 소수의 회원이 사회적 자본을 독점하는 현상을 보였다.

Keywords

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