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Analyzing the Changes in Speed Due to High Occupancy Vehicles Using Median Bus Lane

다인승차량의 중앙버스전용차로 이용에 따른 영향분석

  • Received : 2013.08.06
  • Accepted : 2013.08.13
  • Published : 2013.08.31

Abstract

This study estimated the changes in delays and speeds of vehicles in exclusive bus lane and road when the High Occupancy Vehicles(HOV) use the median bus lane. Synchro simulation tool was used to optimize the traffic signal time on the network and VISSIM was applied to simulate various scenarios. Here, drivers behavior parameters in VISSIM was optimized using Simultaneous Perturbation Stochastic Approximation(SPSA) algorithm in order to represent real traffic condition. Based on the simulation results, the delay in Doan daero was decreased when the volume of HOV in current condition runs on the median bus lane, whereas delay in Doan dongro was increased in all scenarios. The changes in bus speed was not sharply decreased for both study sites, even though the number of HOV increased to 10%. Thus, it could be allowed that the HOV use the median bus lane in Doan dongro and Doan daero. Future research tasks include studying about changes in delay when the HOV use the curb bus lane.

본 연구는 버스전용차로 설치로 인한 일반차로의 지체증가를 완화하기 위해 다인승차량이 버스전용차로를 운행할 수 있도록 해 주는 방안에 대하여 알아보았다. 연구 대상지는 버스전용차로에는 버스통행량이 적고 일반 차로의 지체가 심각한 대전의 두 지역(도안동로, 도안대로)을 선정하였다. 분석을 위해 Synchro를 이용하여 신호를 최적화 시키고 VISSIM을 이용하여 시뮬레이션 분석을 시행하였다. 현황을 정확히 모의실험 하기 위하여 운전자 행태를 반영할 수 있는 파라메터를 Simultaneous Perturbation Stochastic Approximation(SPSA)알고리즘을 이용하여 최적화 한 후 분석을 시행하였다. 분석 결과 두 지역 모두 현재의 다인승차량의 진입을 허용하여도 버스전용차로의 정시성에는 크게 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다. 특히, 도안대로의 경우 다인승차량이 버스전용차로를 운행하면 전체 지체가 떨어지는 효과가 있는 것으로 나타났다. 장래, 교통량이 증가하였을 경우 다인승차량이 10%정도 증가하여도 버스전용차로의 정시성은 어느 정도 유지할 수 있는 것으로 나타났다. 현재의 규제 위주의 교통수요관리 보다는 주어진 도로를 최대한 효율적으로 이용하고자 하는 노력도 중요하다. 향후 가로변 구간에 있는 버스전용차로의 다인승차량 허용에 대한 연구 및 다양한 교통량에 대한 세부적인 연구가 추가되어야 할 것으로 판단된다.

Keywords

References

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