DOI QR코드

DOI QR Code

Design of Constellation Content for Children Applied to Car Glass Roof

승용차 글라스루프를 활용한 어린이용 별자리 콘텐츠 디자인

  • 최종훈 (이화여자대학교 조형예술대학 영상디자인전공) ;
  • 정수영 (이화여자대학교 조형예술대학 영상디자인전공) ;
  • 최유미 (이화여자대학교 디자인대학원 UX디자인전공) ;
  • 권민정 (이화여자대학교 디자인대학원 UX디자인전공)
  • Received : 2013.05.31
  • Accepted : 2013.06.20
  • Published : 2013.07.28

Abstract

Recently, the time in which children moves by car become frequent, they stay longer in the car because leisure life including camping and etc. increased. Children whose physical activities are active were subject to restriction because of the limited car boarding visual space and on security. Because of limited space in cars, domestic and foreign automotive companies show the different glass roof applied in cars that exhibited wide clear view in order to remove tedious and stuffy of children while they stay for a long time inside the car. In addition, the potential probability in which the Smart Car that the IT technology is grafted research and research that it utilizes the door window glass as the display is progressed and which the glass roof can be used as the screen can be sufficient. In this study, the in-vehicle display application case and Smart Devices constellation application were benchmarked. The car glass roof application method of the constellation studying content which performed the user survey for the child by the car with the parents whose movement is frequent and considers the child and fundamental interaction way tried to be drawn and we try to propose.

최근 캠핑 등 가족단위 여가생활이 늘어나게 되면서 어린아이들이 차를 타고 이동하는 횟수가 잦아지고 그에 따라 차 안에서 머무는 시간이 길어지게 되었다. 신체활동이 활발한 어린이들은 자동차 탑승 시 공간의 제약과 안전상의 이유로 움직임에 제한을 받고 있다. 한정된 공간에서 오랫동안 머무는 것에 대한 지루함과 답답함을 해소하기 위해 국내외 자동차 업체들은 넓은 시야 확보가 가능한 글라스루프를 적용한 차들을 선보이고 있다. 또한 IT기술이 접목된 스마트카 연구와 도어창문을 디스플레이로 활용하는 연구가 진행되고 있는 것을 보면 글라스루프도 스크린으로 활용될 수 있는 잠재가능성이 충분하다 할 수 있다. 이에 본 연구에서는 차량 내 디스플레이 적용 사례와 스마트 기기용 별자리 애플리케이션을 벤치마킹하고, 자가용으로 이동이 잦은 부모와 어린이를 대상으로 사용자 조사를 실시하여 어린이를 고려한 별자리학습 콘텐츠의 차량 글라스루프 적용 방식과 기본적인 인터랙션 방식을 도출, 제안하였다.

Keywords

References

  1. http://www.newswire.co.kr/newsRead.php?no=649397
  2. http://auto.hankyung.com/board/view.php?id=samsung&no=751&ch=auto
  3. 김병년, "청소년의 스마트폰 중독이 사회성 발달에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제4호, pp.4-5, 2013.
  4. 엠브레인트렌드모니터, "2011 소비자트렌드 읽기 上자동차 트렌드", 지식노마드 보고서, p.3, 2011.
  5. 김유선, "주 40시간 근무제가 노동자 여가생활에 미친 영향", 산업노동연구 제17권, 제1호, p.37, 2011.
  6. 김우성, 두근두근 자동차 톡, 미래의 창, p.11, 2012.
  7. 정강현, "스마트카와 미래사회 변화", KT경제경영연구소, pp.1-3, 2011.
  8. USA Today 및 현지 언론 보도 종합 2004.04.14.
  9. http://www.youtube.com/watch?v=9G4cYYlIaCc
  10. http://game.donga.com/62485/
  11. http://www.edaily.co.kr/news/NewsRead.edy?SCD=JH21&DCD=A00805&newsid=01705606602771856.
  12. http://blog.naver.com/youngdisplay/60164094558
  13. 이용철, 오치민, 이칠우, "제스처 인식을 활용한 모바일 게임 제어", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제12호, pp.8-9, 2011.