The Journal of the Korea institute of electronic communication sciences (한국전자통신학회논문지)
- Volume 8 Issue 6
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- Pages.933-940
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- 2013
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- 1975-8170(pISSN)
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Establishment of the Digital Era Elderly by Lifelong Educational Leisure Sports
평생 교육적 여가스포츠를 통한 디지털 시대의 신노인상 정립
- 김명미 (대구대학교 체육학과)
- Received : 2013.04.10
- Accepted : 2013.06.20
- Published : 2013.06.30
Abstract
Our country is defenseless against the aging population in society that is suddenly and rapidly increasing. This is expressed as the aging shock and aged society earthquake, warning us of the crisis in the future society. Senior citizens of Korea are a group that does not receive proper education due to various social factors, and it is a group that requires lifelong education more than any other group, and therefore, senior citizens have become a priority target for lifelong education. Thus, the need for lifelong education for seniors can be said to be in establishing a new senior citizen image so that they may live a fuller retirement by improving their abilities to appropriately adapt to the rapidly changing modern society due to the digital times. Furthermore, with the enhanced cultural level and personal desire for a fuller life in the modern society, the necessity for leisure activities has been emphasized. Instead of simply relieving stress through leisure activities, it aims at being provided with educational opportunities through leisure activities. Therefore, senior leisure activity education should be an important method for establishing the senior citizen identity of a self-oriented senior, productive senior, volunteering senior, informed senior, and a well-rounded senior, which are all the image of senior citizens in the 21st century. In addition, a specialized leisure activity program that systematically provides education for leisure activities should be performed from the perspective of lifelong education. Hence, the significance of senior citizen leisure activities as lifelong education is in improving health, enhancing sociability and realizing one's self, while improving the quality of life for senior citizens. It will be greatly meaningful for establishing the new senior citizen image in which they independently live their own lives, while not being dependent on others, as required in the 21st century.
우리나라는 지금 고령사회의 도전에 직면해 있다. 젊은 경제활동인구가 감소하고 노인인구가 크게 증가하는 고령사회에서는 전대미문의 노인문제가 제기된다. 노인 인구가 급작스럽고도 빨리 증가하는 사회는 고령화의 쇼크, 고령화 사회의 지진 등으로 불리는 미래사회의 위기를 경고하고 있다. 한국의 노인들은 여러 사회적인 요인으로 인해 제대로 교육을 받지 못한 집단으로 어느 구성원 보다 평생교육이 필요한 집단이며 노인들은 평생교육의 주요 대상자로 부각되고 있다. 현대사회는 문화수준의 향상과 함께 삶이 윤택해지고 삶에 대한 개인적인 욕구가 높아지면서 여가생활의 필연성이 강조되고 있고, 여가스포츠를 통해 단순히 스트레스만을 해소하기 보다는 그것을 통해 교육의 기회를 제공받고자 한다. 또한 노인 여가스포츠 활동은 21세기에 요구되는 노인상, 즉 주체적인 노인, 생산적인 노인, 봉사하는 노인, 정보화된 노인, 통합적인 노인으로 노인의 정체성을 확립하기 위한 중요한 수단이 되어야 하고 여가스포츠를 체계적으로 제공하는 전문 여가스포츠 프로그램이 평생 교육적 차원에서 이루어져야 할 것이다. 그러므로 노인의 평생 교육적 차원으로써 여가스포츠는 건강증진과 사회성 함양, 그리고 자아실현과 함께 노인의 삶의 질을 향상시키는데 큰 의미가 있다고 할 수 있으며, 21세기가 요구하는 자립적인 생활을 영위하며 남에게 의존하지 않고 당당하게 독립적으로 살아가는 디지털 시대의 성공적인 신(新)노인상을 정립 하는데 큰 의미가 있을 것이다.