DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Temporality of 'Phenomenology of music' in Rem Koolhaas's space

렘 콜하스 공간의 음악현상학적 시간성에 대한 연구

  • 강소연 (국민대학교 테크노디자인대학원 실내디자인전공) ;
  • 윤상영 (국민대학교 디자인대학원 전시디자인과) ;
  • 윤재은 (국민대학교 조형대학 실내디자인학과)
  • Received : 2012.10.31
  • Accepted : 2013.01.09
  • Published : 2013.02.28

Abstract

Today, the views on Temporality of space have been changed not only to be based on the concept of time, but also to identify the space with a body adapted to the new circumstances. The study suggests that the actions of performers in space have been important by changes of views and are connected to the music phenomenology mixed with music whose tempo is the phenomenology related with of human consciousness itself, and derives the temporal property by putting them into Rem Koolhaas space with the fluid quality. According to Clifton's Phenomenology of Music, an understanding of music is made in both human body and consciousness as two ways to listen to sounds and enjoy music. Though a correlation between the characteristics of Clifton's Phenomenology of Music and one of resulted from uncertainty and immateriality of modern space Temporality, we could work out four kinds of characters which are the continuity of the fluidity from temporal programs, contrasting changes or synchronicity, the multidimensionality from synesthesia of line and face, ventilation by quality of the material and immaterial circumstances of sound effects, the implication in events resulted from cognition for information and unexpected actions, and the autonomy of the route of a variety of experiences including intimate connection of inter-related events and temporary and diverse external conditions. Hereby Temporality of musical phenomenology in Rem Koolhaas's space can be experienced by systems base oh the importance of host's motion, changes of programs according to the motion as well as uncertainty and immaterial changes. Due to the changes user's emotion and motion is undergone as Temporality that changes automatically.

Keywords

References

  1. 김원갑, 건축과 시간속의 운동, Spacetime, 2009
  2. 김원갑, 렘 콜하스의 건축, Spacetime, 2009
  3. 김제완 외 14인, 상대성 이론 그 후 100년, 궁리, 2005
  4. 백대웅, 인간과 음악, 어울림, 1993
  5. 서우석, 음악현상학, 서울대학교 출판부, 1989
  6. 서우석, 음악을 본다, 서울대학교 출판 문화원, 2009
  7. 장용순, 현대건축의 철학적 모험/은유와 생성, 미메시스, 2010
  8. Thomas Clifton, Music as Heard:A Study in Applied Phenomenology, New Haven, CT:Yale University Press, 1983
  9. Hans Reichenhach/ 이정우, 시간과 공간의 철학, 서광사, 1986
  10. 웨인D. 보먼, 음악철학, 까치, 2011
  11. 권소영, 시간개념을 적용한 공간 디자인에 관한 연구: '움직임'에 의한 미디어 아트 전시공간 계획을 중심으로, 홍익대학교 석사학위논문, 2002
  12. 고기영, 시공의 연속체로서 음악과 디자인의 상호관련성에 관한 연구, 이화여자대학교 석사학위논문, 1988
  13. 김영태, Architectural Hypersurface에 있어서 공감각적 표현 특성에 관한 연구:시.청각 감각이체를 중심으로, 홍익대학교 석사학위논문, 2005
  14. 김정덕, 음악에 대한 현상학적 접근:음악에서의 시간성 연구, 서울대학교 석사학위논문, 1986
  15. 박지숙, 공간체험 분석에 기초한 디지털 미디어 전시 공간 계획안, 중앙대학교 석사학위논문, 2000
  16. 엄명준, 매스 미디어의 발달에 따른 현대 건축의 표현경향에 관한 연구, 건국대학교 석론, 1998
  17. 이은아, 해체적경향의 현대 상업 공간 실내에 나타난 상대적 시공간개념의 표현특성에 관한연구, 건국대학교 대학원 석사학위논문, 2006
  18. OMA/Rem Koolhaas, EL Croquis, No.131/132, 2006
  19. OMA/Rem Koolhaas, EL Croquis, No.134/135, 2007