DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Environmental Planning Guidelines for Crime Safety at Elementary School settings

초등학교 교육환경의 범죄안전 환경계획방안에 관한 연구

  • Received : 2013.02.22
  • Accepted : 2013.04.12
  • Published : 2013.04.30

Abstract

The purpose of this study is to propose the environmental planning guidelines of elementary school settings for a crime safety. The research methodologies To achieve the goal, the literature review analysis and the survey were used as main research methodologies. The survey is organized as follows. First, elementary education facilities were divided into 20 spaces based on the major space. Second, after analyzing the domestic and foreign CPTED Guidelines, elements of environmental planning were classified to fit in the space. Based on this, the expert survey was conducted. The results of this study are as follows; First, it is necessary to consider specific places such as 'toilets', 'parking lot', 'in-between space', 'main access road', 'sub-access road' and 'harmful facilities around school' for safer school environment. Second, it is significant to plan 'equipment facilities' and 'outdoor space in the school setting' with priority for elementary education environment. Third, environmental planning elements for safer elementary schools can be classified into 9 factors(types) including 'natural surveillance planning', 'territoriality reinforcement planning', 'mechanical surveillance planning', 'access control planning' and 'neighborhood reinforcement planning'. Forth, regarding 'indoor space', crime-free elementary school environment can be build through 'natural surveillance planning' and 'territoriality reinforcement planning'. Finally, regarding 'outdoor space', the crime can be prevented through 'natural surveillance planning' and 'access control planning'.

Keywords

References

  1. C. Ray Jeffery, Crime Prevention Through Environmental Design, Sage Publications, Inc. 19731
  2. 대검찰청, 범죄분석 2011, 통권 제144호, 2011
  3. 김리원.양우현, 주거지 내 초등학교의 범죄안전성 분석과 계획 방안, 한국주거학회논문집 제22권 제6호, 2011.12
  4. 김부치.이용일.최유림, 서울시 재정비촉진사업 CPTED 지침의 초등학교 적용현황 분석, 디자인지식저널 제20권, 2012.6
  5. 김영오.김태용, CPTED에 의한 학교범죄예방 시설계획 - 광주광역시 초등학교를 중심으로, 청소년시설환경 제10권 제4호, 2012.11
  6. 권지훈, 학교폭력예방을 위한 초등학교시설 건축계획에 관한 연구 - 대구광역시 초등학교 공간구성 및 가시특성 분석을 중심으로, 대한건축학회지회연합논문집 제10권 제2호, 2008.6
  7. 박성철.김진욱, 학교 범죄예방을 위한 CPTED 요소 기대효과와 적용방안 - 서울.경기지역 교장.교사 대상의 설문조사를 중심으로, 대한건축학회논문집 제27권 제10호, 2011.10
  8. 박성철, 범죄예방 환경설계(CPTED)를 위한 학교 공간 우선순위 - 서울.경기지역 교장과 교사를 중심으로, 대한건축학회 논문집 제27권 제1호, 2011.1
  9. 이제화.노대건.변기동.이효창.하미경, 고등학교 시설의 친인간적 교욱환경 계획에 관한 기초 연구, 대한건축학회 학술발표대회 논문집 제31권 제1호, 2011.4
  10. 최광모.송정화.오건수, 교육시설 주변 청소년 범죄 예방을 위한 환경 설계 체크리스트 개발 연구, 인포디자인이슈 제32호, 2012.2
  11. 최광모.송정화.오건수, 교육시설 주변 청소년 범죄 예방을 위한 환경 설계에 관한 연구, 대한건축학회 학술발표대회논문집 제29권 제1호, 2009.10