A Study on the Influence of Price Discount Policy in Brand Coffee Shops on Perceived Value, Brand Attitude, and Repurchase Intention

브랜드 커피전문점의 가격할인정책 만족이 지각된 가치, 브랜드 태도 및 재 구매의도에 미치는 영향

  • Byun, Gwang-In (Department of Food Service Industry, Yeungnam-University) ;
  • Kim, Jung-Ae (Department of Food Service Industry, Yeungnam-University) ;
  • Kim, Gi-Jin (Department of Food Service Industry, Yeungnam-University)
  • 변광인 (영남대학교 외식산업학전공) ;
  • 김정애 (영남대학교 외식산업학전공) ;
  • 김기진 (영남대학교 외식산업학전공)
  • Received : 2013.03.12
  • Accepted : 2013.06.15
  • Published : 2013.06.30

Abstract

The purpose of this research was to conduct an empirical research on the relations between perceived satisfaction level and value, brand attitude and repurchase intention after receiving price discount in such brand coffee shops as Starbucks, Coffee Bean, Angel-In-Us, and Caffebene. To do this, surveys were conducted in those 4 brands of coffee shops, distributing 100 copies of questionnaire each, from December 1st to December 31st, 2012. A total of 400 copies were collected for the final analysis, and the results are as follows. The level of satisfaction with price discount policy was displayed as causing a significant positive influence on hedonic and utilitarian values, and the hedonic and utilitarian values were identified as causing a significant positive influence on brand attitude and repurchase intention. Additionally, it was shown that brand attitude caused a significant positive influence on repurchase intention. A further analysis revealed that the number of customers who do not utilize the discount policy was highest in Starbucks, while the number of customers who utilize stamp coupons was displayed as the highest in Coffee Bean. In case of Angel-In-Us, the number of customers who use other price discount policies instead of stamp coupons was displayed as the highest, while the number of customers who utilize other price discount policies along with stamp coupons was displayed as the highest in Caffebene. Moreover, the level of satisfaction with price discount policies was higher for customers who use discount policies compared to those who do not.

본 연구의 목적은 스타벅스, 커피빈, 엔제리너스, 카페베너 등의 브랜드커피전문점을 방문하여 매장에서 제공되는 가격할인서비스를 제공받고 느끼는 만족과 가치, 브랜드 태도 및 재 구매의도 간의 관계를 실증적으로 연구하고자 하였다. 샘플링은 스타벅스, 커피빈, 엔제리너스, 카페베너 등의 4개 브랜드에 각 100부씩 조사하였고, 조사 기간는 2012년 12월 1일부터 12월 31일까지 1개월간 실시하였다. 회수된 400부의 설문지는 최종분석에 사용되었다. 분석결과, 가격할인정책에 대한 만족도는 쾌락적 가치와 실용적 가치에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났고, 쾌락적 가치와 경제적 가치는 브랜드태도와 재 구매의도에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 게다가 브랜드 태도는 재 구매의도에 유의한 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 추가분석에서 스타벅스의 고객들은 할인정책을 전혀 사용하지 않는 고객이 가장 많은 것으로 나타났고, 커피빈의 경우 스탬프쿠폰만 사용하는 고객이 가장 많았으며, 엔제리너스의 경우 스탬프쿠폰은 사용하지 않고 기타가격할인정책을 사용하는 고객이 가장 많은 것으로 나타났으며, 카페베네의 경우 스탬프쿠폰과 함께 기타가격할인정책을 사용하는 고객이 가장 많은 것으로 나타났다. 아울러 할인정책을 사용하지 않는 고객에 비해 할인정책을 사용하는 고객의 가격할인정책만족이 더 높은 것으로 나타났다.

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