A Study on the Effect of Coffee Shop Service Quality on Perceived Value and Behavioral Intention - Focusing on Busan-Area College Students -

커피전문점 서비스품질이 지각된 가치와 행동의도에 미치는 영향에 관한 연구 - 부산지역 대학생을 중심으로 -

  • Lee, Jong-Ho (Dept. of Food Service Management, Kyungsung University)
  • 이종호 (경성대학교 외식서비스경영학과)
  • Received : 2013.03.15
  • Accepted : 2013.06.15
  • Published : 2013.06.30

Abstract

This study used SPSSS 18.0 on 237 university students in Busan for frequency, factorial and reliability, correlation, and regression analyses to determine the effect relationship of coffee shop service quality on perceived value and behavioral intention. Multiple regression analysis for hypothesis testing showed that among the four service quality factors, confidence in employees and primary coffee quality had a non-significant effect on esthetic value, while menu characteristics besides coffee (${\beta}$=.293, p<.001) and physical environment (${\beta}$=.293, p<.001) were analyzed to be significant, partially supporting the study hypothesis. Regarding the effect of service quality on practical value, confidence in employees (${\beta}$=.264 p<.001), primary coffee quality (${\beta}$=.463, p<.001), menu characteristics besides coffee (${\beta}$=.139, p<.05) and physical environment (${\beta}$=.110, p<.05) were all significantly analyzed, supporting the study hypothesis. Regarding the effect of service quality on behavioral intention, confidence in employees (${\beta}$=.262 p<.001), primary coffee quality (${\beta}$=.411, p<.001), menu characteristics besides coffee (${\beta}$=.157, p<.01) and physical environment (${\beta}$=.137, p<.05) were all significantly analyzed, supporting the study hypothesis. In addition, regarding the effect of perceived value on behavioral intention, esthetic value (${\beta}$=.265, p<.001) and practical value (${\beta}$=.536, p<.001) were both significantly analyzed, showing a causal relationship with behavioral intention.

본 연구는 커피전문점 서비스품질이 지각된 가치와 행동의도에 미치는 영향 관계를 파악하기 위하여 통계프로그램 SPSSS 18.0을 이용하여 부산지역 대학생 237명을 대상으로 빈도분석, 요인 및 신뢰도 분석, 상관관계분석, 회귀분석을 실시하였다. 가설검정을 위한 다중회귀분석에서는 서비스품질 4개요인 중 종사원의 신뢰감, 커피의 본원적 특성은 심미적 가치에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났고, 커피이외의 메뉴특성(${\beta}$=.293, p<.001)과 물리적 환경(${\beta}$=.293, p<.001)은 유의하게 분석되어 연구가설은 부분 채택되었다. 그리고 서비스품질이 실용적 가치에 미치는 영향에서는 종업원 신뢰감은 (${\beta}$=.264 p<.001), 커피의 본원적 특성은 (${\beta}$=.463, p<.001), 커피이외의 메뉴특성(${\beta}$=.139, p<.05)과 물리적 환경(${\beta}$=.110, p<.05) 모두 유의하게 분석되어 연구가설은 채택되었다. 그리고 서비스품질이 행동의도에 미치는 영향에서는 종업원의 신뢰감은 (${\beta}$=.262 p<.001), 커피의 본원적 특성은 (${\beta}$=.411, p<.001), 커피이외의 메뉴특성(${\beta}$=.157, p<.01)과 물리적 환경(${\beta}$=.137, p<.05) 모두 유의하게 분석되어 연구가설이 채택되었다. 또한 지각된 가치가 행동의도에 미치는 영향에서는 심미적 가치(${\beta}$=.265 p<.001), 실용적 가치(${\beta}$=.536, p<.001), 모두 유의하게 분석되어 행동의도와의 인과관계를 확인할 수 있었다.

Keywords