The Effects of Environment-friendly Consumption Value on Trust and Purchase Intention in Environment-Friendly Agricultural Products

친환경 소비 가치가 친환경 농산물의 신뢰와 구매의도에 미치는 영향

  • 김동석 (서원대학교 외식산업학과)
  • Received : 2012.12.10
  • Accepted : 2013.01.19
  • Published : 2013.01.31

Abstract

This study aims to examine consumers' trust and purchase intention in environment-friendly agricultural products and factors influencing purchase intention degree of environment-friendly agricultural products. In addition, it aims to help seek national health promotion methods through purchase of consumers' environment-friendly agricultural products by providing the government, businesses, consumer organizations, etc. with basic data on them. The survey was performed for 2 months from August 1, 2012 to September 30, 2012, and a total of 350 questionnaires were distributed and 321(91.7%) copies out of them were used as final analysis data. The results of the study are as follows. First, the analysis of the effects of environment-friendly consumption value on trust in environment-friendly agricultural products showed that all the independent variables including environmental conservation value and economic value had a significant influence on trust in environment-friendly agricultural products, and economic value among them was the most influential item. Second, the analysis of the effects of environment-friendly consumption value on purchase intention for environment-friendly agricultural products showed that all the independent variables including environmental conservation value and economic value had a significant influence on purchase intention for environment-friendly agricultural products, and economic value was the most influential item. Third, the analysis of the effects of trust in environment-friendly agricultural products on purchase intention for environment-friendly agricultural products showed that as trust in environment-friendly agricultural products gets higher, consumers' purchase intention for them increased.

본 연구는 소비자의 친환경 구매가치가 친환경 농산물에 대한 신뢰, 친환경 농산물에 대한 소비자의 구매의도에 어떠한 영향을 미치는가에 대하여 알아보고자 시행하였으며, 이는 정부, 기업, 소비자단체 등에 기초자료를 제공함으로서 소비자의 친환경 농산물 구매를 통한 국민건강증진 방안을 모색하는데 도움이 되고자 한다. 본 연구의 표본 추출을 위해 전국 백화점 및 친환경 식자재 유통점포를 방문하는 소비자들 중 해당하는 백화점 및 친환경 식자재 유통점포를 이용 경험이 있는지를 선조사한 후 반드시 이용 경험이 있다고 한 고객만을 대상으로 하였다. 조사기간은 2012년 8월 1일부터 2012년 9월 30일에 걸쳐 2개월간 실시하였고, 총 350부의 설문지를 배포하여 321부(91.7%)를 최종분석 자료로 활용하였다. 연구의 결과는 첫째, 친환경 소비가치가 친환경 농산물의 신뢰에 미치는 영향을 분석한 결과, 독립변수 환경보존 가치, 경제적 가치모두가 친환경 농산물의 신뢰에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 이중 경제적 가치가 가장 영향력이 큰 항목으로 나타났다. 둘째, 친환경 소비가치가 친환경 농산물의 구매의도에 미치는 영향을 분석한 결과, 독립변수 환경보존 가치, 경제적 가치모두가 친환경 농산물의 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 경제적 가치가 가장 영향력이 큰 항목으로 나타났다. 셋째, 친환경 농산물의 신뢰가 친환경 농산물의 구매의도에 미치는 영향을 분석한 결과, 친환경 농산물의 신뢰가 높게 나타날수록 소비자들의 친환경 농산물 구매의도가 높아지는 것으로 나타났다.

Keywords